Recension av The Constant Gardener

År: 2005
20/12 2005
Recenserad av Laszlo Kovacs
J
ag hade ganska vaga begrepp om vart John Le Carré stod politiskt innan jag såg filmatiseringen av hans roman "Den trägne odlaren". Med tanke på hans spionromaner från det kalla kriget hade en grov gissning blivit något till höger, gissa om jag hade fel. The Constant Gardener är en aggressiv vänsterattack på västvärlden.

Ralph Fiennes spelar den stillsamme engelske diplomaten Justin Quayle som vid en föreläsning blir hårt angripen av den unga Tessa (Rachel Weisz) som skäller ut Justin för Storbritanniens deltagande i Irakkriget som hon kallar "Vietnamkriget-the sequel". De andra åhörarna blir pinsamt berörda och lämnar rummet men Justin tröstar Tessa som efter sitt utbrott får ett smärre känslomässigt sammanbrott. De går hem till Tessa och älskar.

Filmen ger oss redan från början små framåtblickande fragment av att Tessa blir mördad och hur Justin identifierar henne på ett bårhus. Vi känner därför ett djupt obehag när Tessa ber att få följa med Justin på ett diplomatiskt uppdrag i Afrika. Justin smågnabbas lite hjälplöst med henne för att hon ska stanna i England men är så förälskad att han inte kan neka henne något. Tessa och Justin är oemotståndliga som kärlekspar, vi som tittar känner omedelbart sympati för de båda men tragedin är som sagt ofrånkomlig.

I Afrika ser vi också att Tessa är gravid och när hon ska föda kräver hon att förlossningen ska ske på ett sjukhus för den fattiga ortsbefolkningen. Hennes barn dör vid förlossningen så hon ammar därför ett annat barn vars unga mamma är döende. Hon försöker förklara för Justin och hans diplomatkollega att den unga mamman dör på grund av att ett brittiskt-amerikanskt läkemedelsföretag utnyttjat henne som försöksdjur. Justin är väldigt ouppmärksam och verkar inte förstå mycket av hennes berättelse förrän det är försent. Han ägnar all sin fritid åt trädgårdsarbete som den välanpassade engelsman han är. När Tessas brinnande politiska intresse leder till hennes död blir Justins uppvaknande ur sin sömniga idyll fantastiskt gripande.

Ralph Fiennes har visat många gånger förut att han är en ovanligt skicklig skådespelare, bara några dagar innan jag såg den här filmen fascinerades jag över hur han lyckades ge karaktär åt en så endimensionell figur som Voldemort i den senaste Harry Potterfilmen. Ett annat exempel på hans geni är filmatiseringen av Graham Greenes roman "Slutet på historien" men i "The Constant Gardener" överträffar han sig själv. Regissören Fernando Meirelles är känd för "Guds stad" som jag fortfarande inte har sett, men efter den här filmupplevelsen lär det inte dröja länge innan jag slår till och skaffar den.

Avslutningsvis vill jag bjuda på ett citat från filmen när Justin äntligen vaknat ur sin slummer som hobbyträdgårdsmästare och börjat engagera sig. En diplomatkollega slänger ur sig: "Nu får du sluta blöda för Afrika och istället visa lite lojalitet"!

Missa inte den här filmen.

Adoniram 2 har röstat
Camla 5 har röstat