Recension av 24 Hour Party People

År: 2002
25/3 2003
Recenserad av weng-weng
S
teve Coogan som genom flera brittiska teveserier har burit upp sketch efter sketch leder oss här igenom en av de mest fruktbara och betydelsefulla perioderna för senare tids populärmusik.

Vi befinner oss i Manchester, eller Madchester (ett uttryck som konstigt nog aldrig används i filmen, kanske var det senare, kanske var det endast ett påhitt i svenska medier), på 70-talet. Coogan spelar Tony Wilson, en tevevärd som sänder ett eget alternativt musikprogram utanför de stora kanaljättarnas intresse och uppfattning. När han inte känner att detta räcker drar han igång ett eget skivbolag tillsammans med sina närmaste vänner (även om det är ganska uppenbart att det främst är hans eget bolag).
Resten är, som det heter, historia.

Filmen ägnar en stor del åt Joy Divison och sångaren Ian Curtis tragiska och korta livsöde får särskilt mycket uppmärksamhet. Det är inget tvivel om hur viktig hans person var för tiden. Castingen är i Curtis fall, samt i flera andra (t.ex. senare när Shaun Ryder och Bernard Sumner ska gestaltas) lysande och bidrar till att skapa en fungerande kombination av verklighet och fiktion.

Coogan är berättare (ofta in i kameran) och ledsagare genom en historia som är just som ett enda långt stökigt party där ingen verkar veta vilka som är bjudna, vem som bjudit och vem som betalar. Droger, sex och musik arbetar ihop som fadern, sonen och den helige ande till en hela tiden nedåtgående spiral med Tony Wilsons egenhändigt utformade logik för affärer (som baserar sig mer på känsla än på skrivna kontrakt) i bakgrunden. Med hjälp av en mängd citat från visa män och enfaldiga paralleller till historiska händelser styr han filmen och Manchester med järnhand.

Coogans tajming är en stor del av filmens nav, även om han inte alltid arbetar med perfekta repliker. När han talar låter det som att han sjunger. Ett ord från honom har mer sväng och känsla än alla Richard Geres stela sång- och dansnummer i Chicago.
Som tur är får Coogan också just så mycket plats han behöver för att vi ska hinna uppfatta vilken typ av komiker han är, inte den direkta sandsäcksvarianten som lever på slutknorrar och direkthet, utan mer minimalistiskt och stämningssökande. Han gör lika ofta humor av det han inte säger, och kan vara strålande i tystnad eller i bemötandet av andras repliker. Hans spel sätter också nivån och temperaturen på resten av aktörerna omkring, men det räcker inte. Bäst är han med barnslig retorik, gärna i form av upprepningar eller ältande av småsaker.

För tyvärr leder den sökta stökigheten till en viss utmattning. Kärleken för musiken som fanns hos Wilson och hans vänner går att uppfatta, men är svår att förmedla till bänkraderna i form av just musik. Ett flertal liveframträdanden visas men det blir tyvärr mer humor än passion. Jag hade önskat att svärtan kändes mer (det är på många plan en arbetsam berättelse) och att regissören Michael Winterbottom ibland hade vågat använda tyngd istället för ?bara? skratt (som dock ofta fungerar).

Filmen innehåller cameos av flera kändisar som t.ex. den riktige Tony Wilson och The Falls Mark Smith samt förstås en drös schysst retropop att minnas och våndas till.

weng-weng 5 har röstat

av weng-weng