Recension av Dirty Harry

År: 1971
22/12 2004
Recenserad av Tobias1984
C
lint Eastwood har gjort många filmer där han spelar en hårding som man sympatiserar med, och i den här filmen så kan man verkligen säga att det är så.
Clintan spelar Harry "Dirty Harry" Callahan, som kallas så för att han får alla skitjobben. Dirty Harry är en polis som skjuter först och frågar sedan, och som ser mer till rättvisan än den alltför snåriga lagen.

I den här första klassiska filmen så jagar Harry en psykopatisk mördare som kräver en lösensumma för att sluta mörda folk i San Fransisco.
Jag tycker att den här filmen har mer hjärna än många kanske tror, man får sig en tankeställare om lagen verkligen är rätt skriven eller om Harry gör rätt (Kanske inte särskilt nytt nu för tiden, men på den tiden var det revolutionerande). Själv tycker jag att Harry är rättvisans man nummer ett, och en typ av polis man skulle behöva fler av.

Här så introduceras den kända repliken "Do you feel lucky? Well do you, punk?" och i de efterföljande Dirty Harry filmerna så skulle det komma fler coola och minnesvärda repliker, som inte skulle kunnat levereras bättre utav någon annan skådespelare än Clintan.

När filmen släpptes 1971 så ansågs den väldigt våldsam och många såg den som rena reklamfilmen för NRA (National Rifle Association för de som inte vet), men hur de kunde tolka den så förstår jag inte och frågan är om det är menat som positiv eller negativ kritik?!

Det är en av de mest betydande filmerna från 1970-talet, för utan den här så hade man nog inte fått sett Die Hard, Dödligt Vapen filmerna och många av Arnolds rullar hade kanske inte blivit gjorda.

Förutom att själva filmen är utmärkt gjord så måste jag bara nämnda det härliga jazziga svängiga soundtracket, som verkligen en fullpoängare komponerad av Lalo Schifrin.
En av filmhistoriens klassiker och Clintans stora genombrott för massorna.

Kort sagt så är den här första "Dirty Harry" filmen ett måste för alla att se! En solklar 5:a!

AddeColciago 3 har röstat
Tobias1984 9 har röstat