Betyg idag: 1 127 Besökare idag: 4 438

År: 1989
20/5 2010
Recenserad av Galivan
H
assel och en kollega är ute på spaning efter en person misstänkt för att bedriva verksamhet med svartslakt. Personen dyker plötsligt upp en bit framför dem och kör iväg i en bil. Hassel följer efter. Detta är början på ett gastkramande äventyr som inleder Offren, den sjätte filmen om Hassel från 1989.

1992 kom ytterligare fyra filmer med många stilförändringar, enligt min åsikt till det sämre. De första sex filmerna från 80-talet har en del originella drag som kan ställas emot de mer konventionella dragen man brukar se i den här sortens filmer.

De flesta kriminalthrillers är fulla av klichéer och förväntade moment. Merparten av handlingen ägnas vanligast åt polisernas resonerande i deras strävan att nysta upp en komplicerad härva full av frågetecken och intriger. I spänningsscener läggs också för mycket fokus på effektfulla detaljer, vilket gör att det känns tillgjort. I scener där ett mordoffer påträffas av polisen framhävs oftast antingen en mystisk, melankolisk och eftertänksam stämning, eller också skildras det relativt odramatiskt med det rutinmässiga polisarbetet i fokus.

I 80-talets Hasselfilmer ägnas inte mycket tid till sentimentalitet eller reflektion, det är händelserna som är i centrum. Men det betyder inte att det är ständig action. Det råder snarare mest en avspänd vardagsrealism där spänningsmoment dyker upp utan förvarning. Det är en ständigt rådande här-och-nu känsla. Mord och mordoffer framträder oväntat, vilket ger en naturligt chockerande effekt. Varje händelse känns på så sätt mer laddad än den brukar göra i andra kriminalthrillers, genom det spontana och oväntade. Filmerna har också en naturlighet som utgörs framförallt av fotot, dialogerna, ljuset och den oforcerade klippningen.

Man följer Hassel hela tiden i hans undersökningar, och han tar gärna risker och löser saker på egen hand. Ofta är han i sällskap med den lugne kollegan Simon Palm (Björn Gedda). Många scener utspelas i bilen på väg någonstans då man kan se ut genom bilfönstret via en skakig kamerabild.

Lars-Erik Berenett som spelar Hassel gestaltar en sympatisk karaktär som är cool och samlad i alla situationer, även när det är som farligast. Han utgör en del av den stora behållningen hos filmerna genom sin behärskade, tuffa stil och samtidigt avsaknad av macho-attityd. En riktig good guy helt enkelt. Skådespeleriet överlag är avspänt, och lite lekfullt emellanåt. Rollkaraktärer tillåts ha framträdande individuella drag. Vissa biroller ibland kan ha lite överspel. Men det är ofta roligt.

Ledmotivet av Anders Neglin måste nämnas. Kallt, tungt, dramatiskt. Det har en originell stämning och ger mycket identitet till Hasselfilmerna.

Filmerna har visserligen åldrats - filmtekniken, ljudkaraktären, spänningsmusiken, och andra detaljer har en tydlig 80-talsprägel. Över tid har filmerna fått en charm och ett nostalgivärde, vilket gör att man får en viss distans till innehållet. Men i huvudsak har de ändå en tidlös kvalitet.

I Offren görs solida skådespelarinsatser, Stefan Ekman (Einar Bolinder) och Anders Ahlbom (Sören Linder) imponerar i två roller specifika för den här filmen. Ahlbom påminner om Järegård i den intensiva spelstilen och artikulerandet. Inledningen är helt lysande, en rivstart och sedan nästan inte en död sekund under filmens gång; dock tappar man allt eftersom någonting man kunde hållit fast vid lite mer - den hotfulla stämningen. Slutet var inte riktigt den final man kunde ha hoppats på. Men det är ändå en av de bättre Hasselfimerna från 80-talet, vilket inte säger lite.

Galivan 2 har röstat

av Galivan