Betyg idag: 1 209 Besökare idag: 4 245

Regissör: Nimród Antal
År: 2010
14/2 2012
Recenserad av Galivan
Rovdjur” som filmen borde heta, är en uppföljare till Rovdjuret 2.

Scenariot är eggande och ger inspirerande sci-fi-vibbar: Istället för att jaga på vår planet som i tidigare filmer har rovdjuren tagit till fånga ett gäng människor med olika bakgrund, alla med erfarenhet av strid och våldsamheter, och slängt in i en annan planet. Men sci-fi känslan uteblir. Det blir ingen kontakt med rymden, och planetens topografi är fullständigt jordlik och enahanda – det är mest djungel.

Och det mesta av idéer är återanvänt från första filmen.

Vad gäller bristen på handling. "Rovdjuret" hade mycket mer handling, som framförallt gav näring åt karaktärernas interaktion. Här finns det knappt någon interaktion. De anonyma karaktärerna har en tydligt sekundär funktion, och leker ”följa John” med huvudrollsinnehavaren Adrien Brody genom hela filmen. Karikatyrartade personer med korthuggna repliker och ett beteende som liknar tv-spelskaraktärer.

Laurence Fishburne gör en skön entré. Han är en av filmens ljusglimtar, men visar sig ändå inte ha något att tillföra handlingen. Obegripligt.

Rovdjuren är en besvikelse. Det ska ju vara smidiga rovdjur som svingar sig mellan trädgrenar, inte långsamma robotar med en slugger-stil.

Så här i efterhand kan man förstå varför man valde att skämta till det i filmen emellanåt. Det fyller ut och kompenserar för den tunna handlingen. Det är lite av en stil som påminner om filmer i slutet på 90-talet och runt 2000, då det skulle skojas i actionfilmer på ett särskilt, ironiskt, och tröttsamt sätt. Den trenden har lyckligtvis försvunnit eller möjligen ändrat form. Godzilla (1998) är ett exempel, ett enda stort skämt till film. Topher Graces karaktär är den som huvudsakligen står för det skojiga i Predators. Inte för att det överdrivs, men det är tillräckligt för att filmen inte ska kännas ”på riktigt”.

Musiken (Silvestri) som är återanvänd från de två första filmerna, spelar en viktig roll. Utan den skulle det uppenbara sig hur livlös och andefattig filmen är.

Det här är en dålig uppföljare till Predator 2, men är underhållande och gör en inte sur som vissa andra filmvarianter som jag inte tänker nämna vid namn.

Galivan 1 har röstat

av Galivan