Betyg idag: 1 127 Besökare idag: 4 443

År: 2005
20/6 2005
Recenserad av Galivan
D
en tredje filmen i trilogin innehåller några riktigt känsliga moment och innebar sannerligen en stor utmaning för George Lucas. Anakins övergång till den mörka sidan iscensätts, och handlingen vävs ihop med nästa trilogi, den ursprungliga trilogin som spelades in på 70 och 80-talet som vi alla vet.

Jag hade inga förhoppningar om att detta skulle utföras på ett bra och tillfredsställande sätt, men kände ändå att de efter att ha nått botten med den första filmen hade desto mer att vinna på den tredje. Kvalitetsmässigt alltså. Men allt annat än ett misslyckande kändes otroligt.

Alla problem från de två första filmerna finns kvar, men inte i närheten av i samma utsträckning. Det finns bra och dåliga saker vilket kan bedömas individuellt:

Allt går för fort: Start och landning av flygande objekt; explosioner, replikväxlingar, Anakins konvertering till den mörka sidan, med mera. Handlingen har ingen dramatisk uppbyggnad, man blir överöst av spektakulära scener från första sekunden. Rent generellt saknas det kontraster mellan det storslagna, dramatiska, och det normala, vardagliga. Detta fanns i den första trilogin, men inte i den nya trilogin, där man kastas så snabbt mellan händelser att man förlorar förankring till var man befinner sig och blir desorienterad. Det finns inga referenspunkter, så därför blir man inte så engagerad som man borde bli.

Barnfilmskänslan: Den infinner sig tillfälligtvis, i form av robotar som gör fåniga ljud och har ett larvigt beteende. Också i form av överspel, tex från general Grievous, som känns som en blandning av TV-spelskaraktär och tecknad barnfilm-karaktär – men som dock inte är helt misslyckad, har potential och kunde ha varit bra.

Banaliteter/klyschor: Detta finns det mycket av tyvärr. Onda personer ser onda ut och låter ondskefullt; snälla personer ser snälla ut – då har man inte tänkt långt, och det är fånigt att se hur Anakin gradvis ser argare och argare ut, på klyschigt manér. Trovärdig ondskefullhet kan gestaltas så mycket mer intressant – tänk James Earl Jones i ”Conan – Barbaren” tex, han var respektingivande.

Att vakna upp från en mardröm med ett ryck, andfådd sittandes upp är en av de mest utslitna filmklyschor man kan genomlida – men den finns här också. Fäktningsscener utspelar sig på överdrivet dramatiska platser, och det blir lite för uppenbart att allt är arrangerat. Det räcker inte med att en ond varelse själv får stå för det ondskefulla, det måste förstärkas med en kaotisk omgivning fylld av eld och lava exempelvis. Banaliteter som dessa gör filmen desto tunnare. Audiovisuellt är det däremot genomfört på ett ypperligt sätt vilket jag ska återkomma till.

Filmens största brist, vilken var helt väntad, och som gör filmen misslyckad sett som en del av Star Wars-filmerna – är bristen på motiv, och därmed trovärdighet hos Anakins övergång till den mörka sidan. Att gestalta detta är inte det lättaste, men här gör man det för enkelt för sig. Anakin drivs av rädsla att förlora Padmé, och endast detta ligger till grund för hans övergång till den mörka sidan – det är hopplöst otillräckligt. Det här ska ju vara en fasanfull person, och det fasansfulla ligger ju i drivkraften hos en person. Olyckligt är det också att Anakin spelas av Hayden Christensen, som är endimensionell, och inte gör mycket utöver de dåliga replikerna för att förmedla en inneboende växande ondska. Det är oacceptabelt att sedan se Anakin bli Darth Vader – där faller allt.

Överhuvudtaget har filmen en stor brist på dramatik kommunikationsmässigt. Alla repliker är väldigt ”to the point”, och även i de flesta lugna stunder känns det stressat och…utan lugn. Det gör alla karaktärer platta, frånsett att även skådespelarna också är halvbra. Christopher Lee är ett undantag, och Ian McDiarmid som spelar Palpatine är bra, men blir sämre allt eftersom.

Tro det eller ej, men filmen innehåller en hel del bra saker. Musiken är som alltid skapad av den respektable John Williams, och den här gången lyckas han bättre än vanligt. Musiken är varierad och innehåller många intressanta stämningslägen – den går definitivt inte på tomgång. Den lyfter filmen avsevärt, och ger den karaktär. Jag är också glad att de klassiska Star-Wars tongångarna, som tex ”the imperial march” har tonats ner och att man har avhållit sig från att lyfta fram sådana publikfriande element.

Tekniken bakom den tredje delen känns enormt mycket mer avancerad än tidigare, och grafiskt animerade objekt är mer övertygande än någonsin – de mesta fungerar faktiskt, med vissa få undantag – då Obi Wan rider på ett dataanimerat djur till exempel, kändes för mycket.

Miljöerna i filmen är en av filmens starkaste element, de är vansinnigt inspirerande och tilltalande, ibland häpnadsväckande, både storslagna utomhusvyer och inomhusmiljöer. Ett stort problem är dock klippningen som är snabb och frekvent. Många intressanta bilder klipps av efter en sekund för att gå vidare till nästa scen, vilket är omdömeslöst - det finns inget rytmiskt eller konstnärligt tänkande bakom detta, man har snarare arbetat efter principen ”ju mer desto bättre”, och innan man har hunnit smälta ett intryck ska man ta ställning till ett annat lika innehållsrikt. Varför inte hänga kvar i några sekunder i en och samma bild, det gör det hela inte mindre storslaget, och ger också möjlighet för ens egen fantasi att sättas i spel för att addera det där extra djupet till en film. De snabba klippen och det höga tempot gör att man får en fragmentarisk och ofullständig uppfattning om var man befinner sig – dock hinner man få en dos stark fascination i många moment. Även karaktärer, varelser och deras utstyrslar är mycket tilltalande och inspirerande. Detta var något som fick mig att känna: det här kunde man gjort något fantastiskt av.

I många fall överväger paradoxalt nog de positiva aspekterna de negativa, och man upplever att filmen står på gränsen till något riktigt stort och anmärkningsvärt. Dessa positiva tendenser kommer och går igenom filmen, och om inte annat finns det alltid någonting intressant i varje scen att fästa uppmärksamheten på.

En annan positiv detalj är oförutsägbarheten i handlingen. Det går fort, och det finns mycket banaliteter, men det är samtidigt ganska oförutsägbart, och det finns ett driv i händelsernas utspel som ändå genererar bra underhållning.

Även ljudeffekterna är en fröjd att uppleva – de utgör en stor del av underhållningen, och är helt i symbios med det visuella. Ljudet av det stora rymdskeppet i filmens början är en skön upplevelse att åtnjuta på bio.

Att se filmen som en del av Star Wars-sagan gör mig bara bekymrad. Att dock se det som ett självständigt, teoretiskt fantasikapitel, oberoende från de två första och de tre senare delarna, känns mycket bättre. Den gav trots allt ganska storslagna, minnesvärda intryck och är någonting man bara måste uppleva! Så glöm Star Wars-orginaltrilogin tillfälligt, det måste man, för att kunna njuta av det här.

zac2go 5 har röstat
RasmusOrsén 15 har röstat