Recension av 25th Hour

Ã…r: 2002
20/5 2003
Recenserad av weng-weng
E
dward Norton är Monty, en inbiten New York-bo och knarklangare som blivit påkommen av polisen (eller "got touched" som det upprepade gånger heter i filmen). Vi följer honom under hans sista 25 timmar i frihet innan han ska in i fängelse på sju långa år. Tillsammans med sin flickvän och två kompisar från förr söker han ta till vara tiden och samtidigt komma underfund med hur polisen egentligen kunde känna till hans verksamhet. Vem var det egentligen som angav honom?

Spike Lee är precis som Martin Scorsese och Woody Allen så fäst vid sin hemstad New York att filmerna gränsar till en nära på besatthet. Lee kastar inte bort ett endaste tillfälle att berätta om sin stad, och framför allt som vanligt; den etniska mångfalden.. Bäst är det i en monolog från Norton mot sin egen spegelbild, en scen som ekar av samma samtidsalienation som lyfte honom och Fight Club. Systematiskt går han igenom alla olika grupper som vistas på gatorna. Han kanaliserar sitt hat över sin egen klumpighet och brist i en verbal kaskad av svordomar och skällsord mot alla. Det är en lång drapa som i all sin utmärkta avsky använder en exakthet och fint uppsökta detaljer för att söka upp just vad som definierar de olika kulturerna.

Men dessa porträtt hade förstås aldrig kunnat gjorts om inte Lee hade besuttit sin insikt om hur landet ligger. Endast en väl insatt, en personligen insyltad kan attackera sina hemkvarter med samma kärlek och hat som han låter Norton göra.

Just med tanke på vad denna kärlek borde väcka inom Lee är det märkligt att resten av filmen är så tom på känslor. Inte minst borde det snudd på femstjärniga skådespelarstall som engagerats kunna skapa mer hjärterum. Bredvid Norton syns Brian Cox i rollen som hans sega och mycket irländska far. Cox, senast skurk i X-Men 2, agerar lunsigt men inger trygghet på samma gång. Han låter sin käke hänga snett, talar ner i golvet, är ångerfull och sammanbiten men hela tiden med ögon för sin sons bästa.

Philip Seymour Hoffman gör ytterligare en Philip Seymour Hoffman-roll som en misslyckad lärare(den här gången kände jag en viss mättnad inför hans truliga bortkommenhet och charmiga äckel). Hans karaktärer blir alltmer endimensionella och här excellerar han i social förnedring, om än på ett ganska enkelt plan. Bäst är det när han, vilket tyvärr efter ett tag sker alltför ofta och överdrivet, kontrasteras mot Barry Peppers perfekta varelse. Pepper är en Wall street hunk med kropp, ambition och inte så lite kaxighet. Anna Paquin dyker upp som en av Hoffmans elever och gör bra ifrån sig som tonårssnärta, sugen på att komma in på de rätta festerna och svepa champagneglas. Även Rosaria Dawson som Nortons flickvän håller. Hon används dock främst som en klädhängare för div. sexiga utstyrslar (både skolflickelooken och divan prövas på).

Kort sagt; det finns gott om talang och kvalitet, men Lee ,verkar inte veta hur han ska ta den till vara. Samtidigt innebär en film som utspelas under så här kort tid alltid en svår utmaning i och med att karaktärernas utveckling av naturliga skäl är minimal.

Det enda som egentligen inte håller måttet är manuset och Lee själv, vilket gör det till en tråkig form av auteurfilm. Lees ande är med i form av utebliven rytm och tempo, utan tydlig riktning eller idé och framför allt utan tillräckligt hjärta. Flera scener visar de fina skådespelarna i ett upplägg som borgar för höga höjder, men efter ett par replikskiften infinner sig tomhet och längtan efter att något oväntat ska hända. Istället skenar historien på åt redan angivet håll.

Miljöerna består dels av de mångkulturella gatubilderna, men också av lyxiga interiörer i form av klubbar och barer. Det ser bra ut men Lee har använt en ryckig jump cut klippning som stör mig en hel del. Exakt vad den ska tillföra blir jag aldrig helt klar över då det här inte är en film som behöver avbrytas för nå ett högre värde.

Själva upplösning är knäckande trist. Med en utväg ur den "spännande who dunnit historien" som, om den överraskar, ändå lämnar åskådaren med ett litet "jaha" i mungipan.

Tobey Maguire har varit med och producerat denna nya "Spike Lee joint", men inte ens hans superkrafter kan skapa lite spänning här. Mot slutet av filmen, när den redan pågått på tok för lång tid utan att ha berättat något, driver far och son bort i tankar tillsammans. Till de storvulna tonerna av Cox råbarkade röst som fullkomligt rinner ur sig en ödesmättad monolog om "hur allt kunde ha varit om man gjort andra val i livet" drar Lee fram bilder ur ett imaginärt fotoalbum från den knarklangande Nortons liv.
Här passeras gränsen för det uthärdliga och med stor sorg kan jag konstatera att den regissör som en gång skrämde livet ur en vit liten skit som jag själv i och med Do the Right Thing, nu verkligen måste lyssna till just den titeln för att komma på rätt köl igen.

Greenleaf 6 har röstat
Loomis 10 har röstat