Recension av Freedom Writers

År: 2007
15/5 2007
Recenserad av kanzi
E
rin Gruwell (Hilary Swank) är en nyexaminerad, entusiastisk ung lärarinna som kommer till Wilson High School – en skola i en relativt förmögen del av Los Angeles. Det är mitten av 90-talet och efter Rodney King-upploppen 1992 har skolan tappat alla begåvade elever och mer eller mindre förvandlats till en problemskola. Segregeringen och rasmotsättningarna på skolan är total och gängkrigen i staden spiller över till skolgården. Hit kommer alltså Erin iklädd sitt finaste pärlhalsband som hon fått av sin pappa och namedroppar Homeros för sin engelskaklass (den mest hopplösa på skolan), som knappt vet vad Europa är för något. Den första tiden får Erin istället spendera med att hitta nya inlärningsmetoder, samt försöka hindra sin klass från att börja slåss. Hon experimenterar bland annat med att analysera Tupac Shakurs raptexter innan hon verkligen hittar sin kommunikationskanal, genom att låta klassen skriva dagböcker och berätta om sina liv.

När hon blir medveten om rasmotsättningarna i klassrummet och det bryskt uppdagas att ingen har hört talas om förintelsen, lägger hon om sin läroplan och börjar undervisa om parallellerna mellan det gängkrig hennes elever befinner sig i och världens mest kända gäng - nazisterna. Samtidigt blir Erin medveten om att skolan inte vill slösa ett öre i onödan på hennes “pack” till elever. Hon får ingen litteratur eftersom eleverna “kommer att förstöra den” så hon tvingas att själv köpa kurslitteratur om hon vill att sina elever skall lära sig något. Det är en ständig balansgång och ju populärare hon blir bland sina elever, desto mer förakt väcker hon hos sina medarbetare som tror på ett skolsystem som kan appliceras på alla.

“Freedom Writers” är baserad på en verklig händelse om den engagerade lärarinnan Erin Gruwell som alltså tar två olika extrajobb för att finansiera sin klass undervisningsmaterial och diverse studiebesök. Det är den typen av historia som kort sagt är lite för osannolik för att man skulle tro på den, om den inte var baserad på en verklig händelse.

Erin får sina elever att läsa “Anne Franks dagbok” som hon köper till dem. De identifierar sig med Annes livssituation och läser inte bara boken, utan börjar aktivt engagera sig i att samla in pengar för att få träffa kvinnan som gömde henne från nazisterna. Överlag siktar Erin på att försöka lära sina elever att respektera varandra och att kämpa för saker de tror på. Detta inkluderar att sammanställa allas dagboksanteckningar till ett skrivprojekt de kallar “The Freedom Writers Diary” som de ger ut i bokform (och som filmen är baserad på).

Filmen i sig är kanske inte så mycket att jubla över egentligen, men ändamålen helgar medlen eller hur är det nu igen? "Freedom Writers" är väl i stort sett det man förväntar sig av en MTV-produktion. Ungdomlig och gripande, men lite för ytlig och hafsig.

Det är helt klart Hilary Swank som drar det mesta av filmen själv. Visst är historien beundransvärd och imponerande, men utan Swanks jämna skådespeleri (ständigt Oscarsklass i hennes filmer) finns inte så mycket intressant kvar att hämta. De andra skådespelarna rör sig mest i bakgrunden och ingen av Imelda Staunton (“Vera Drake”), Scott Glenn (“Training Day”) eller särskilt Patrick Dempsey (“Grey’s Anatomy”) som Erins småbittra, försummade make, utmärker sig särskilt. Ungdomarna (många helt utan skådespelarerfarenhet) sköter sig ok, utan att imponera mer än en sömnig film på tv3. Manuset är lite vattnigt och lider av klassiska frågetecken som hur klassen går från dödsfiender till skojfrisk, multietnisk, MTV-familj snabbare än du hinner säga “friluftsdag”. Huvudstoryn om latino-Eva som skall vittna i en mordrättegång tappas bort flera gånger innan någon hittar igen den och slänger den i säcken innan den knyts ihop på slutet. Historien om Erin och hennes man Scotts förhållande var tydligen inte lika viktig att få med.

film_Alex 24 har röstat
kanzi 4 har röstat