Recension av 27 Dresses

År: 2008
29/8 2008
Recenserad av Molestaire
D
et amerikanska film-meckat Hollywood har på senare år spottat ur sig en hel del filmer skapade av, eller innehållande, svenskar. Lasse Hallström, Stellan Skarsgård och Max von Sydow är bara några exempel. Vad kvinnor beträffar har dock Lena Ohlin varit ganska ensam om att representera Sverige i dessa sammanhang. Nu ser det dock ut som att hon fått sällskap av en viss Malin Åkerman, som trots att hon flyttade till Kanada vid två års ålder ändå får de flesta amerikaner att tänka på Norden och Sverige när de hör hennes svåruttalade namn.

I filmen 27 Dresses, där bröllopsälskande Jane (Katherine Haigl) som varit brudtärna på inte mindre än 27 bröllop och är hemligt förälskad i sin chef George (Edward Burns), spelar nämnda svenska Malin Åkerman Janes lillasyster Tess som oväntat återvänder från modelljobb i Europa. Väl hemma blir hon medbjuden på en firmafest av systern där hon möter George, varpå tycke fattas. Tess förblir dock alltjämt ovetande om systerns känslor för hennes nya flamma. På ett av bröllopen hon medverkar i möter Jane så den cyniske och till synes bröllopsogillande Kevin (James Marsden) som genast intresserar sig för henne. I själva verket är dock inte Kevin den han utger sig för att vara, vilket i längden inte går att hålla hemligt.

Någon hemlighet är det inte heller att jag hoppades att regissör Anne Fletcher vid något tillfälle skulle våga gå ifrån mallen för den här typen av tillrättalagda Hollywood-dramer, men det var med besvikelse jag reste mig och begav mig ut från biosalongen. För trots att varken Katherine Haigl i huvudrollen eller någon annan av skådespelarna gör något dåligt jobb, så har jag mycket svårt att ta till mig en film som endast är en lång rad clichéer staplade på varandra.

Tyvärr lyckas filmen därför inte beröra mig nämnvärt, vilket främst beror på att då Fletcher egentligen vill att jag ska beröras av en scen tar istället frustrationen över att jag förutsett händelseförloppet långt i förväg överhanden. Sammanfattningsvis är 27 Dresses en dussinfilm som inte vågar ta steget utanför den klyschiga Hollywood-ramen, vilket är synd på en i övrigt välgjord film.

Molestaire 7 har röstat

av Molestaire