Recension av Ninja Scroll

Ã…r: 1993
13/1 2004
Recenserad av niebaotan
N
inja Scroll var en av mina första upplevelser inom anime världen. Den tog mig bokstavligen med storm och fortfarande håller jag den ganska högt. Det enda som ändrats är att jag nu ser filmens små brister något tydligare. Filmen kan bäst beskrivas som en samuraj/ninja action med inslag av många övernaturliga händelser, eller fantasy om ni så vill. Historien kretsar kring ensamvargen Jubei som lyckas rädda en kvinnlig ninja, Kagero från en säker död. Hon tillhör de sista spillrorna av en grupp med order att utreda orsaken till en pest som sprids genom byarna, och dödar allt i sin väg. Resten av hennes anhängare har alla blivit mördade av en till synes ostoppbar fiende. Det är klanen 8 Devils som ligger bakom alla händelser, de har ett mål, att härska över Japan. Jubei och Kagero måste nu på egen hand rädda sitt land, även om det kommer kosta dem deras liv.

Ninja Scroll anses av många vara den ultimata ninja animen, den är förmodligen också en av de kändaste. Jag är redo att hålla med om detta men då bör jag också påpeka att jag inte sett alltför många filmer kring detta tema. En sak jag också bör nämna är att detta absolut inte är en barnfilm, den är nämligen fullproppad med gorescener, sex och en rad bizarra händelser. Personligen skulle jag föredra att kalla detta för skräckfilm, för trots att temat involverar ninjor så är stämningen så mörk och skrämmande att det överväger all action. Dessutom innehåller den en stor mängd karaktärer och varelser som skulle göra sig bäst i någon ruggig gammal skräckfilm. Nu är det viktiga självklart inte vilken genre den tillhör utan hur filmen är i sin helhet.

Animationen är ruskigt snygg, och den håller än i dag väldigt hög standard. Miljöerna är fantasifullt tecknade och varierande, likaså karaktärerna som passar ypperligt. Inom detta område är det på tok omöjligt att finna något negativt. Actionscenerna som ofta involverar ninjor är intensiva, brutala och bloddrypande. Blodet sprutar glatt i gigantiska mängder och hade den inte varit animerad så skulle verkligen Versus ligga i lä. Eftersom den nu är tecknad så finns det inga gränser för hur karaktärerna ska kunna röra sig. De utför mängder av häftig akrobatik och slåss sannerligen som galningar, det är festligt att skåda detta spektakel.

Att kritisera tecknade skådisar är inte det lättaste, då det enda som tillförs av verkliga människor är rösterna. Däremot kan jag beskriva karaktärerna. Jubei är som skapad för att mästra en roll som denna. Både hans utseende och sätt att bete sig är klockrent. Kagero är även hon mycket intressant och välgjord, hennes roll kanske tillhörde den mest dramatiska men ledde aldrig till några speciella känslor. Som ni kanske redan anat så blomstrar en förälskelse mellan våra huvudkaraktärer upp, och trots att den inte känns överdrivet tilldragande så är den trotsallt väl godkänd. Förutom dessa två personer så möter vi genom hela filmens gång en rad märkliga och udda figurer. Allt från gigantiska monster, kvinnliga demoner och skuggkrigare. Det ligger en fantastisk kreativitet bakom dem, aldrig förr har jag skådat så många besynnerliga skapelser i en och samma film. Det enda jag har att anmärka angående detta är hur vissa personer blir utan en presentation eller avslutning som i vissa fall kändes ganska nödvändig.

En hel del människor verkar starkt avsky denna film p.g.a. dess nakna innehåll. Vissa går så långt att de kallar den för hentai, något jag personligen anser som dumdristigt. Visst, vissa scener kanske går för långt, men det är ändå en vuxenfilm och då skadar ju inte lite naket. Så att kalla den för hentaifilm är för mig en rejäl överdrift och ska definitivt inte avskräcka er som ogillar sådant. Ninja Scroll är i sin helhet en mycket underhållande film med en ganska välskriven story. Karaktärerna är för det mesta ohyggligt bra, även om vissa inte ges någon värdig avslutning eller tillräckligt mycket plats. Ni som älskar ninjor lär inte bli besvikna, och för den delen inte ni som uppskattar våld heller. För er är nog Ninja Scroll en alldeles utmärkt film. Men för er som inte har mycket till övers för extremt våld och lite naket kanske gör bäst i att hoppa över den.

niebaotan 9 har röstat

av niebaotan