Recension av Treasure Hunters

Ã…r: 1982
11/5 2008
Recenserad av niebaotan
R
ykten om en dold skatt börjar cirkulera och en rad döda kroppar påträffas därefter. Chut Do-bo (Fu Sheng) är en tjuvaktig slacker som sammanstrålar med Jue Gow-Jik (Chang Chan-Peng, Fu Shengs äldre bror i verkliga livet), en stroppig och kändiskåt yngling för att hitta skatten. Chut Do-bo är ute efter pengar medan den bortskämde Jue Gow-Jik söker berömmelse för sina bravader. Deras upptåg gör dem snart efterlysta av traktens polis.

En resande buddistmunk, Mo Seung (Gordon Liu), är även han ute efter den omtalade skatten men stöter på trubbel i form av adelsmannen Mok Chung (Wang Lung Wei) och hans svärdssvingande vapendragare (Yeung Ching-Ching). I skattjakten skyr de inblandade inga medel för att komma först och deras kunskaper sätts på ordentliga prov under sökandet.

The Treasure Hunters är en fartfylld pärla från Shaw Brothers studio, regisserad av legenden Lau Kar Leungs broder Lau Kar Wing som ligger bakom klassiker som Odd Couple (1979) och Skinny Tiger & Fatty Dragon (1990). Han medverkar även i denna film som en gråskäggig antikvitetssamlare och briljerar några minuter med sin aktningsvärda akrobatik.

The Treasure Hunters är en relativt harmlös historia som bygger lika mycket på komik som fajter och redan nu kan jag utfärda en liten varning till personer allergiska mot kinesisk buskishumor. Många av karaktärernas naturliga klantighet är oerhört roande, till exempel den vindögde poliskonstapeln, men även Fu Shengs och Chang Chan-Pengs sociala olydnad är extremt njutbar att betrakta. Som två arroganta lycksökare är de faktiskt exceptionella. Fu Sheng var en fantastisk talang som tyvärr gick en alldeles för tidig död till mötes, han avled efter en bilolycka i juli, 1983 där hans bror var chaufför.

Gordon Liu, Lau Kar Leungs adoptivbror, medverkar i en lämplig roll som vitklädd munk, ett gestaltande inte helt främmande för honom. Hans mest minnesvärda ögonblick i The Treasure Hunters är främst de scener där han får tampas med sina fiender, det är alltid ett sant nöje att bevittna honom i handling. I kampväg är det huvudsakligen väldigt lekfullt, intensivt men aldrig rått, helt och hållet i stil med filmens gladlynta ton. Med enastående timing nyttjar man uppfinningsrikt omgivningen och varenda föremål tycks kunna användas under slagsmålen. Intrycket är inte helt olikt det från Jackie Chan-klassikerna Snake in the Eagles Shadow (1978) och Drunken Master (1978).

The Treasure Hunters är en energisk och roande skapelse med inblandning av några av genrens absolut skickligaste. En film som emellertid inte lämpar sig till samtliga Kung Fu-entusiaster. Som jag tidigare nämnt bjuds det på lika mycket humor som action och det kan säkerligen fördärva föreställningen för somliga. Har ni inget emot förstaklassigt fåneri kan det dock inte gå snett om ni beslutar er för ett inköp.

niebaotan 1 har röstat

av niebaotan