Recension av 28 veckor senare

Regissör: Juan Carlos Fresnadillo
År: 2007
26/8 2007
Recenserad av sethgecko
8 veckor senare är den fristående uppföljaren till 28 Dagar Senare. I den första filmen fick vi följa en överlevare av en virusepidemi, uppföljaren börjar samtidigt som den första filmen började; När viruset har brutit ut och lämnat England i stort sett tomt av vanliga människor, några människor har klarat sig och håller sig gömda i en stuga någonstans i England. Efter en helt otroligt skrämmande scen vrids klockan framåt och det har nu gått 28 veckor och viruset verkar vara utrotat från England och evakuerade kan återvända och börja ett nytt liv. Eller?

Den första filmen var regisserad av Danny Boyle och skriven av Alex Garland, gänget bakom The Beach och Sunshine. 28 Dagar Senare kändes väldigt brittisk i många avseenden och nästan lågbudget. 28 veckor senare är regisserad av Juan Carlos Fresnadillo och skriven av flera av hans spanska kompanjoner. Jag skulle inte vilja påstå att filmen känns spansk, jag tycker dessutom inte man kan känna igen just någonting från Fresnadillos tidigare film Intacto.

När jag läste filmvetenskap på Stockholms universitet pratades det mycket om uttrycket Immediacy, enkelt uttryckt innebär det att man känner sig indragen i filmen, utan att man är där, man glömmer bort tid och rum och känner sig fångad av filmen, helt enkelt. 28 veckor senare har några scener som är tagna direkt ur läroboken vi använde oss av. Man sugs in helt otroligt väl och det är här styrkan i 28 veckor Senare ligger. Till skillnad från den första filmen känns det här stundtals extremt klaustrofobiskt och nästan verkligt. Vad som dels gör det så läskigt är huvudrollen Robert Carlyle och hans skådespelartalang.

Ett problem som uppstår är att efter den första scenen som är extremt skrämmande så blir det aldrig riktigt så skrämmande igen. På sätt och vis har Fresnadillo bränt krutet på en gång, vilket gör att man sitter spänd och hoppas på att det ska bli skrämmande igen, och det blir det visserligen, men aldrig riktigt så spännande igen. Musiken gör sitt för att öka stämningen i filmen, men jag slås ändå av tanken att det skulle vara intressant om någon traditionell filmskapare skulle våga använda mer experimentell musik i sina filmer och kanske främst i skräckfilmer. När jag lämnade visningen av filmen satte jag på min ipod och bandet Pig Destroyer sprutade ut ur hörlurarna och det slog mig hur väl en del av deras låtar skulle funka i till exempel en zombiefilm.

Det som sänker filmen rejält är slutet. Jag ska inte avslöja för mycket, men jag kan säga så mycket som att jag gillar öppna slut, men jag gillar INTE öppna slut som skriker: UPPFÖLJARE!

Violya 2 har röstat

Precious
Till vildingarnas land
Funny People
Capitalism: A Love Story

Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho
Super Mario Bros.