Recension av Apocalypse

År: 1979
19/10 2002
Recenserad av Michael
M
ed hjälp av en imponerande ensemble har Francis Ford Coppola i Apocalypse Now gjort en formidabel film om Vietnamkriget.
Apocalypse Now börjar med att kapten Willard (spelad av Martin Sheen) kallas in till sina överordnade för att tilldelas ett uppdrag. En framstående amerikansk överste (spelad av Marlon Brando) har butit med armén och opererar nu helt på egen hand med ett stort antal anhängare som är honom lojala in i döden. Armén anser att han blivit galen och att han utgör ett stort orosmoment, Willards uppdrag blir därför att finna överste Kurtz och eliminerna honom. Vi får nu följa kapten Willards färd in i Vietnams och Kambodjas mörkaste sjungler.

Denna film anser jag vara något mer än bara en krigsfilm. Det är en film som handlar om den mänskliga naturen. Det är också en film som handlar om ondska. Vi får inte bara följa Willards färd in i de mörkaste djungler, vi får också följa hans färd in i människans djupa psyke och själ.
Ämnet ondska behandlar alltså Coppola i denna film. Här kommer vi direkt in i på ett filosofiskt problem som hela tiden finns underliggande i filmen: Vad är det som gör människan ond? Ligger det i människans natur att vara ond eller är det omständigheterna som gör henne ond? Coppolas tes i filmen är att det är omständigheterna som gör henne ond.

Det är också en film som handlar om moral. Vad är moral? Existerar det någon moral i krig? Kanske är det inte så enkelt att skilja på rätt sorts moral när man befinner sig mitt i ett rasande krig.
Vem är det egentligen som är galen? Kanske är det överste Kurtz som är frisk och de andra ledande militärerna som är galna? Detta är tankar och frågor som hela tiden far igenom huvudet när man tittar på denna film.

Med denna extraordinära film vill Coppola ge publiken en levande känsla av skräcken, förvirringen, galenskapen och de moraliska dilemman en människa brottas med i ett krig. Detta lyckas han alldeles förträffligt med. Den mystiska stämningen som penetrerar hela filmen går nästan att ta på. Apocalypse Now är en stor filmupplevelse med ett fantastiskt foto. Filmen bjuder också på ett antal surrealistiska sammandrabbningar som spär på den mystiska känslan i filmen.
Apocalypse Now är en dunkel och domedagsliknande film. Det blir man ännu mer påmind av när man hör The Doors "The End" i början och slutet av filmen. En fantastisk film som kan beskrivas med ett enda ord; Mästerverk!

Bobby Peru 28 har röstat
Orvar_Säfström 40 har röstat