Recension av Deer Hunter

Ã…r: 1978
17/10 2002
Recenserad av Michael
M
ånga är de filmer som har försökt skildra de effekter som krig får på den enskilda människan, men ingen har lyckats så bra som The Deer Hunter.

Filmen följer tre stålverksarbetare fån Pennsylvania, före, under och efter Vietnamkriget. Filmen är således uppdelad i tre avsnitt. The Deer Hunter är ca. tre timmar lång och vissa kanske tycker den är för lång.
Under första delen av filmen får vi följa Michaels, Nicks och Stevens (spelade av Robert De Niro, Christopher Walken och John Savage) liv. Vi får bekanta oss med deras livssituation och vi får t o m följa med på bröllop. Det är under denna första tredjedel av filmen som styrkan ligger. Man får lära känna karaktärerna i filmen på ett sådant sätt att man inte bara sympatiserar med dem, utan även känner empati och förstår deras känslor.

Under den andra delen av filmen åker de tre iväg till Vietnam för att tjäna sitt fosterland. Tiden i Vietnam visar inte särskilt mycket från kriget, men den psykiska påfrästningen skildras väl med ett par mycket starka scener. Vi får hela tiden följa Michaels, Nicks och Stevens öden i kriget och all tre får sår som aldrig kommer att läkas.

Den sista tredjedelen av filmen skildrar alltså tiden efter kriget. Här blir filmen verkligen stark. Utan att avslöja för mycket så känner alla tre nu en sådan distans till verkligheten att de har väldigt svårt att anpassa sig. Krigets upplevelser har förändrat dem för alltid.
Mycket beroende av den första tredjedelen av filmen känns denna sista tredjedel som väldigt stark och gripande.

Sammanfattningsvis är detta en film om tre stålverksarbetares liv före, under och efter Vietnamkriget. Deer Hunter är dock mer än bara så. Den har ett helt annat djup än de flesta filmer om Vietnamkriget. Den har många bottnar och skildrar på ett briljant sätt vanliga människors reaktioner på krig. Den handlar om vänskap och lojalitet. Den innehåller dramatik och tragik. Den är deprimerande och glädjande. Den har starka och vackra scener.
Den har ett lysande skådespeleri. Robert De Niro gör en av sina starkaste roller någonsin, Meryl Streep är som vanligt lysande och Christopher Walken fick en välförtjänt Oscar för sin biroll. Filmen fick för övrigt fem Oscars (bästa film, regi, biroll, ljud och klippning). Filmen är suggestivt och mycket skickligt reggiserad av Michael Cimino, en man som inte gjort mycket väsen av sig efter denna filmen.

Framför allt är dock The Deer Hunter en film om mänsklig styrka och svaghet. Filmens styrka ligger ligger främst i att den inte försöker styra publikens känslor genom att trycka på känsloutlösande knappar, utan den är så realistisk och gripande att man ändå känner så starkt för karaktärerna. Det är helt enkelt en emotionell fullträff. Mycket bättre än så här blir det inte. Femman är given.

Mixen 2 har röstat
Jämte 13 har röstat