Recension av 300: Rise of an Empire

Regissör: Noam Murro
Ã…r: 2014
Antal visningar (2057)    Forumdiskussion (0)
7/3 2014
Recenserad av August Dellert
00: Rise of an Empire är både en uppföljare och en sorts prequel till Zack Snyders stilistiska original. Den är baserad på Frank Millers serieroman Xerxes och är en actionladdad krigsfilm som i stora drag handlar om kampen mellan den hämndlystna drottningen Artemisia och Atens hjälte Themistokles. Den innehåller även en del kopplingar till vad som inträffade både innan, under och efter den förra filmen och den berättar även historien om hur Xerxes blev den regerande halvguden av Persien.

Det Rise of an Empire gör bäst är att efterlikna originalets trendsättande estetik, med flådiga slowmotionsekvenser, extremt övervåld och ett obarmhärtigt överflöd av vackra effekter. Det är en fröjd för ögat.

Det Rise of an Empire inte lyckas lika bra med som originalet är praktiskt taget allt annat. Skådespelet är inte dåligt, men det saknas en protagonist värd namnet. Istället för en lysande Gerard Butler som Leonidas får vi nöja oss med en alldaglig Sullivan Stapleton som Themistokles.

Filmens höjdpunkt är i min mening när Xerxes bakgrund presenteras, men tyvärr får vi inte se så mycket av Xerxes som man kunde önska heller. Istället får vi mest se hans högra hand, Artemisia, spelad av Eva Green. Green gör en övertygande prestation, men är inte alls lika ikonisk som Gudkungen själv. Handlingen känns mest som en ursäkt för filmens actionsekvenser, snarare än en engagerande drama på sina egna ben.

Striderna utspelar sig till största del till havs och är precis som väntat ett fyrverkeri av blodskvätt och svettiga muskler. Detta känns tyvärr inte lika spännande 2014 som när originalet släpptes år 2006. Det känns dessutom ganska dumt att Atenerna ska strida i bar överkropp, precis som Spartanerna gjorde. Lika dumt som att filmens titel fortfarande lyder 300, trots att det inte har mycket med filmens handling att göra. I många aspekt känns det här som en ganska onödig uppföljare.

Jag älskade den första 300 så allt detta till trots så tyckte jag att 300: Rise of an Empire var en underhållande film som jag kan rekommendera till de som uppskattade originalet. Jag hade givetvis hoppats på mer, men inte förväntat mig något annat än precis det jag fick. Om det här var ett spel, skulle jag kalla det en expansion.

August Dellert 7 har röstat

av August Dellert