Betyg idag: 2 203 Besökare idag: 5 692

År: 2007
10/3 2008
Recenserad av Melvin Udall
E
n av regissören James Mangolds favoritfilmer är 3:10 to Yuma från 1957; tydligen bygger hans lilla mästerverk Cop Land på den. Nu har han tagit steget fullt ut och gjort en egen version, fylld av blinkningar till gamla västernfilmer men samtidigt förankrad i nutiden.

Filmens ena huvudperson är den olycksdrabbade veteranen Dan Evans (Christian Bale), som efter en skada i inbördeskriget blivit bonde. Dessvärre har han drabbats av både torka och skulder och framstår alltmer, för sig själv och sin familj, som ett misslyckande. I en tidig scen uttrycker han hur trött han är, hur hans söner ser på honom och på hur hans fru inte gör det. När han genom tillfälligheter bidrar till gripandet av den notoriske rånmördaren Ben Wade (Russell Crowe, som filmens andra huvudperson), ser så Evans en chans till pengar och upprättelse genom att eskortera denne till fångtransporten i Yuma. I sällskapet ingår också Doc Potter (Alan Tudyk) och prisjägaren Byron McElroy (Peter Fonda). Även Evans son Bill smyger med och finner två ytterst oväntade och olika förebilder i sin far och fången. Jagade av Wades män blir sällskapets färd mot Yuma, som väntat, ingen lättsam promenad.

Detta upplägg ligger till grund för handlingen, som kretsar kring förhållandet mellan den ödmjuke Evans och den hänsynslöse Wade. Dessa till synes olika karaktärer har ändå en del gemensamt, och utan att analysera för djupt kan de anses illustrera olika sätt att möta sin omvärld på. Båda männen har svikits av sin omgivning men hanterar detta på olika sätt; Evans lägger merparten av sina misslyckanden på sig själv, medan Wade inte anser sig skyldig något alls till samhället och agerar därefter. De två karaktärerna bildar en sorts moraliska extremer som när de möts måste kompromissa.

Att detta drama lyckas stå ut så väl i en actionfylld västern talar till de två huvudrollsinnehavarnas fördel. I mina ögon är Christian Bale och Russell Crowe två av de bästa skådespelarna den här sidan Brando, och att se dem ihop ger en känsla av hur det varit att se De Niro och Pacino ihop på 70-talet. Samspelet mellan Crowe och Bale höjer filmens sevärdhet något enormt.

Tekniskt är filmen överlag mycket välgjord. Detta märks framförallt i de fint klippta och koreograferade actionscenerna, som blir spännande trots att man sett liknande upplägg förut. Även musiken av Marco Beltrami förtjänar en eloge; melodierna påminner om klassiskt munter västernmusik men har samtidigt något melankoliskt och tragiskt över sig (vilket faktiskt kan sägas om filmen som helhet vid närmare efteranke).

Om det är något som är till filmens nackdel är det den ganska linjära och förutsägbara handlingen, och trots att slutstriden var fantastisk hände där något som ter sig alldeles otroligt för den logiskt tänkande. Men trovärdighet är väl inte vad man ska vänta sig här; 3:10 to Yuma är en typisk västernfilm och som sådan mycket bra.

jotnan 0 har röstat

Rembrandts anklagelser

Låt den rätte komma in
House on the Hill
Dennis firar jul
Tomtetass och jakten på julen
Skräcken i svarta lagunen
The Mole People
Tin Man
Carrie
Cannibal Holocaust
Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho