Recension av Ciderhusreglerna

År: 1999
16/4 2005
Recenserad av othis
I
en tid där alla ropar högt kan en viskning vara det bästa sättet att få sin röst hörd. Lasse Hallströms Ciderhusreglerna är kanske inte viskningstyst, men skall man välja ett ord som karakteriserar filmen ligger ”lågmäld” nära till.

Själva berättelsen utvecklas i ett lugnt tempo, tagningarna är långa och ljussättningen i Oliver Stapletons foto är återhållsamt. Landskapet i delstaten Maine i norra USA målas i mustiga toner, fria från det kaliforniska solgass som brukar prägla amerikansk film. Och för en gångs skull är vi långt borta från de glamorösa glansbilderna; här befinner vi oss i de kringvandrande äppelplockarnas, hummerfiskarnas, de ensamma mödrarnas och de föräldralösa barnens USA.

Det tog 15 år innan John Irvings bestseller Ciderhusreglerna blev till film, men de femton åren har inte varit förgäves. John Irving har själv slitit med manusarbetet och stött på många motgångar innan han och Lasse Hallström fann varandra. I själva verket tackade Hallström redan en gång nej till projektet, men ett nytt manusutkast fick honom att tända på projektet, och resultatet är en av årets höjdpunkter på filmrepertoaren.

John Irvings Ciderhusreglerna är en ganska mastig roman som jag själv i tiden inte var oreserverat förtjust i, jag tyckte att Irving använde väl många sidor att få sitt budskap fram och missade den gripande berättelsen. Ofta blir filmatiseringen av en roman platt och förenklad. Hallström har hittat det väsentliga i Irvings roman och berättar en gripande historia utan att förlora djupet i Irvings roman.

Ciderhusreglerna är berättelsen om barnhemspojken Homer Wells (Toby Maguire) som tillbringat hela sitt liv på barnhemmet St Clouds i Maine. Barnhemmet leds av dr Larch (Michael Caine) som är som en far åt alla de övergivna barnen, men som har en alldeles speciell förkärlek för den unge Homer. Dr Larch tar inte bara emot oönskade barn, ha utför också aborter, väl medveten om att detta är förbjudet i 40-talets Maine. Men han vet hur ogifta mödrar behandlas och hur det är att växa upp som föräldralöst barn. Homer växer upp och lärs upp till dr Larchs högra hand och har i realiteten alla kunskaper en barnläkare och gynekolog besitter. Han lämnar i alla fall barnhemmet och tar jobb som äppelplockare i ett lag av svarta säsongarbetare. Här möter Homer en värld han aldrig sett; han ser för första gången i sitt liv havet, han ser andra filmer än den King Kong som han sett vecka efter vecka på barnhemmet. Och han möter kärleken och passionen.

Namnet Ciderhusreglerna syftar på de regler som finns uppspikade i äppelplockarnas enkla kyffe, regler givna av någon annan och fullständigt likgiltiga för dem de är avsedda för. Arbetarna har sina egna regler, utformade ur deras eget liv, på deras villkor. På samma sätt tvingas dr Larch välja mellan samhällets lagar och sin egen moral när han räddar unga mödrar ur förnedring och kanske en plågsam död i någon änglamakerskas händer när han gör sina aborter. Och Homer själv ställs inför det ena valet efter det andra där han måste avgöra vems regler han skall följa.

Irvings och Hallströms slutsats är inte en uppmaning till destruktiv anarki och förkastande av lag och ordning, utan insikten att vi alla är ansvariga för våra handlingar och att moral inte handlar om att följa skrivna regler. Moralen ligger i ansvaret för våra medmänniskor. Det här kunde ha blivit en saga i svart och vitt, ett förenklat möte mellan gott och ont. Men i Irvings och Hallströms värd är ingen person endimensionellt god eller ond, alla har sina skuggor och besluten därmed svårare. Den gode fadern dr Larch är samtidigt en manipulativ och lite possessiv figur som dämpar sin ångest genom att fly in i eterångor. Homer Wells själv involveras i en komplicerad romans med en kvinna vars man under det pågående världskriget flyger bombplan i Fjärran Östern. Vems regelbok skall man följa i den uppflammande passionen? Och äppelplockarlagets karismatiska och beskyddande ledare Mr Rose har sin egen dystra hemlighet som han på ett tragiskt sätt tar konsekvenserna av.

Det hela kunde också ha spårat ut i sentimental sörja, med Hallström faller aldrig i den fällan. Ciderhusreglerna bärs upp av utomordentliga skådespelarinsatser. Tobey Maguires gör Homer utan stora åtbörder och uttrycker stora känslor med små uttryck. Och Michael Caine blir bara bättre med åren. Men mest imponerar kanske gardet av barn i rollerna som barnhemsbarn, Hallström har hittat underbara aktörer att gestalta de här gripande ödena.

othis 4 har röstat
paycheck 4 har röstat