Recension av Kopps

År: 2003
16/4 2005
Recenserad av othis
D
et skall fan vara polis i Högboträsk. En riktig svensk idyll, javisst. Men så idylliskt är det i detta lilla samhälle att man inte kan visa upp den minsta lilla skurk, inte ens en liten lindgrensk Dunder-Karlsson eller Blom. Bara en fridsam a-lagare, och det enda inbrott som inträffar är mörkrets. Så i dessa tider av indragningar är det inte underligt att Rikspolisstyrelsen finner för gott att stänga den lokala polisstationen. Vilket får stadens poliser att iscensätta en aldrig tidigare skådad brottsvåg från en omkullsparkad papperskorg till ett gisslandrama. Man vill ju visa att man behövs. Och som sig bör i en komedi går allting riktigt, riktigt snett.

Josef Fares, som fick en kanondebut med sin ”Jalla! Jalla!” för ett par år sedan har med ”Kopps” fått svenskarna att gå nästan man ur huse för att se svensk komedi, och varför inte – det är faktiskt riktigt kul. Fares har samma kärleksfulla och lite nostalgiska men samtidigt parodierande syn på Sverige som Colin Nutley. Hans Högboträsk är de gamla välskötta vackra husens, kaffedrickande tanternas, det harmlösa fyllots och småtöntiga polisernas typiska svenska småstad på den vita duken. Men till skillnad från pilsnerfilmernas poliser är de här snutarna mångbottnade och lite komplicerade personligheter som inte alltid beter sig riktigt som vi väntar oss. Och framför allt bryter Fares idyllen med härlig parodi på amerikansk action och österländsk karatefilm.

Josef Fares bror Fares Fares spelar den blyga och osäkra snuten som gör trevande försök att hitta kvinnan i sitt liv genom kontaktannonser. Den vackra Jessica (Eva Röse) han träffar en kväll på krogen visar sig vara den som Rikspolisstyrelsen sänt för att hantera nedläggningen. Torkel Peterssons polisman drömmer bort sig från händelselösheten, ömsom som ordlös ninjahjälte som fångar kulor med händerna, ömsom som obegripligt pladdrande ”fakyumodderfakinshits” amerikansk supersnut med snabb puffra. När han nu inte sitter hemma och stickar pannband till sina kollegor. Sissela Kyle och Göran Ragnerstam är det äkta paret i ett ständigt trakasserande gnabb.

Kopps är inte lika mångfasetterad i sin bild av människan och samhället som Jalla! Jalla! men är i alla fall en välgjord komedi där Josef Fares ser på Sverige lite med samma halvt utanför-perspektiv som Milos Forman en gång betraktade USA ur. Vi har definitivt mera att vänta av denna unga regissör.

othis 4 har röstat
niklasmatsson 5 har röstat