Recension av Mean Girls

År: 2004
31/8 2004
Recenserad av Kiril
M
aktspel, förtal, intriger. Det är en hård värld som Cady Heron kliver in i. Falskhet, manipulation, lögner. High shool. Med alla sina sidor, med sociala regler och en hierarki rigid som betong. Och på toppen av täppan har vi "The Plasics": bimbon Karen, skvallertanten Gretchen och bidrottningen Regina. Barbietrion är skolans celebriteter, lika fruktade som ansedda. Cady, nyinflyttad, attraktiv och naiv som hon är, accepteras av klicken och blir snart en del av dem. Men när Reginas värsta sidor kommer fram och förstör Cadys potentiella kärleksliv, är det dags för hämnd. Drottningen måste störtas.

Skenet runt Mean Girls kan bedra. Det här är inte en klassisk, sockersöt, romantisk high school-rulle ā la John Hughes, utan har mer gemensamt med fjolårets Tretton. En träffsäker ungdomsskildring, men minus knark och misär och i tuggummibubblig tappning. Utrustad med en lagom trevlig satirisk ton som leder till ett antal klockrena replikskiften. Tina Fey som ligger bakom manuset har en framträdande biroll har lyckats samla stora delar av sitt SNL-gäng och för en gångs skull fungerar de i spelfilmssammanhang. Framför allt Amy Poehler som Reginas åldersnojiga (nu underdriver jag enormt) mor som är helt sanslöst underhållande att se.

Hela castingen är lyckad; Lohan drar klanderfritt fram en mindre Disney-vänlig sida än vad man gjort sig van vid och Rachel McAdams visade redan i Hot Chick upp att hon är klippt och skuren för rollen som bitch. Filmen är totalt överbefolkad av minnesvärda karaktärer och för en gångs skull känns det inte som om man sett rubbet förut. Dessvärre inte vasst nog att bli en Clueless för 2000-talet (den positionen innehar ännu Bring It On, och enligt ryktet ska ett antal skämt ha blivit kapade på grund av åldersgränser), men man skjuter skarpt nog att vara riktigt underhållande.

Och då gör det mindre att filmens inspirationskälla, föräldrahandboken Queen Bees and Wannabes, lyser rätt igenom slutet som känns som en föreläsning i etik och moral. Som underhållning är Mean Girls svårslagen på biorepertoiren.

Kiril 14 har röstat

av Kiril