Recension av Million Dollar Baby

Regissör: Clint Eastwood
År: 2004
10/5 2005
Recenserad av neo_lord
Clint Eastwood senaste blev något oväntat den stora vinnaren vid årets Oscarsgala med 4 statyetter, bland annat för bästa film och bästa regi. Men var den verkligen värd alla dessa guldgubbar och håller filmen verkligen måttet? Det är det som jag ska försöka ta reda på här.

Frankie Dunn (Clint Eastwood) är boxningstränare och ägare till en boxningsklubb. En dag blir han uppsökt av Maggie Fitzgerald (Hilary Swank) som vill att han ska träna henne, men Frankie tackar nej. Men Maggie är inte den som ger sig i första taget. Envist försöker hon få Frankie att ändra sitt beslut, och sakta men säkert inser Frankie att Maggie har potential att bli en mycket bra boxare och han tackar till slut ja till att träna Maggie. Allteftersom tiden går så växer vänskapsbanden mellan Maggie och Frankie sig allt starkare. Men allt är inte en dans på rosor, vilket dom båda snart kommer att bli varse om då olyckan är framme.

Clint Eastwoods senaste film, brottsdramat Mystic River var en strålande bra film. Mycket tack vare fantastiska skådespelarinsatser av bland andra Sean Penn och Tim Robbins. I jämförelse med Million Dollar Baby så faller nämnda film i skuggan. Million Dollar Baby är i och för sig ett kompetent verk, men inte alls lika bra som Mystic River. Främsta orsaken tycker jag är att filmen verkar jag svårt att bestämma sig för vad den vill vara. Vill den vara en tuff boxningsfilm eller ett känslosamt drama? Just nu är den en blandning av dom båda, vilket funkar så där.

Och skådespelarprestationerna är det också lite si och så med. Eastwood och Swank tycker jag inte presterar maximalt (trots Swanks Oscar för bästa kvinnliga huvudroll). Nej, bäst i denna film är helt klart Morgan Freeman i sin biroll som Frankies bäste vän Eddie Scrap.

För att sammanfatta Million Dollar Baby kan man säga att den är en kompetent gjord film, men med en del brister och som inte når upp till samma nivå Eastwoods senaste filmer. Dom delar som funkar bäst i filmen är boxningsscenerna, men tyvärr så är dom på tok för korta.

othis 10 har röstat
joppejoppe 5 har röstat