Recension av Ett fall för Johnny Cousin

Ã…r: 1962
18/6 2019
Recenserad av weng-weng
D
et här relations- och showbiz-dramat i jazzklubbmiljö är en modern version av Othello, men den är främst värd att se för den stora procenten superb jazz som är insprängd. Den filmades i Pinewood Studios och har ofta Big Ben i bakgrunden i utomhusscenerna. Bara för att få den där speciella tid och plats känslan.

Själva berättelsen är inte särskilt engagerande, det handlar om svek och kärlek (inte alltid levererat med trovärdighet), parallellt med motsatsparen musik som konstform och passion vs musik som handelsvara och produkt. Alltså ungefär samma frågeställningar som film ofta brottas med.

Scenerna när de här konflikterna ska diskuteras är tyvärr ganska övertydliga i form av bråk mellan den passionerade missförstådda jazzmusikern som skäller ut agenten med pengar inför alla, för att sen få sparken.

Däremot är det skoj att se till exempel Charles Mingus både spela och även agera ett par repliker. Tyvärr befruktar inte historien och musik varandra så pass mycket som man hade kunnat önska. Det är ofta skilda sjok av speltid som löper efter varandra. Men musiken är guld. Och det räcker ganska långt.

Slutscenen där en ensam man går loss bakom trummorna och plötsligt ackompanjeras av ett osynligt band medan kameran följer ett par gåendes utomhus längs Themsen är dock ett strålande undantag. Mer sånt och filmen hade lyft betydligt.

Inte att förväxlas med Katsuya Matsumuras mysrulle med samma namn från 1992.

weng-weng 0 har röstat

av weng-weng