Recension av Apflickorna

Ã…r: 2011
8/3 2011
Recenserad av weng-weng
T
onåriga Emma anländer ny till en voltigeklubb och möter där den utmanande Cassandra. De två börjar umgås under alltmer uppskruvade och tillspetsade situationer, med maktkamper och fysiska utmaningar som resulterar i näsblod och sexuella trevanden. Hemmavid finns Emmas ensamstående far och hennes lillasyster Sara, som även hon på sitt sätt söker efter en mening i livet.

Att göra en spelfilm som även kan fungera som underlag för diskussioner i filmteoretiska sammanhang kan inte vara det enklaste. Men det är precis så som alla tre huvudkreatörer bakom ”Apflickorna” uttryckt det i pressen. Det här är på ett plan en vanlig film och samtidigt en uppgörelse med genrer och koder. Det menar regissören Lisa Aschan, producenten Helene Lindholm och manusförfattaren Josefine Adolfsson, alla långfilmsdebuterande.

Resultatet är lite som om Michael Haneke regisserat en brevfilm för bullen. En sugande tät stämning bär fram filmen med dova toner och dämpad ljussättning där tonåringar söker sig fram utan att direkt uttala vad de letar efter. Men är inte just det tafatta och svårfångade något många känner igen från just de år som formar oss som individer?

Att det dessutom är en lek med westernfilmen (något som också framkommit i intervjuer) slår en inte heller vid första anblick. Kanske ”apflickorna” i titeln är en google translate-version av alla filmhistoriens ”cowboys” och här finns också hästar, gevär, utanförskapstematik samt manlighetens riter översatta till kvinnors värld. Säkert har också westerngenrens regler fungerat som ett motstånd under produktionen, på samma sätt som de begränsande dogmareglernas ramar blev framgångsrika för danskarna, och i vad som nog är filmens enda humoristiska blinkning virvlar också en liten tumbleweed förbi.

För särskilt muntert är det aldrig. Jag minns inte många bilder som är lustfyllda eller glada. Dystrast och bäst är historien om den yngsta flickan Sara i femårsåldern. Hon söker, kanske mer än någon av de andra flickorna, sanningen – både genom att tyda sin omgivning och att ställa frågor till den. Varför är till exempel inte hennes tonåriga kusin Sebastian kär i henne? Är det just för att han är hennes kusin? I filmens bästa scen, där manusets genusteorietiska tyngd konkretiseras i bilder, provar lilla Sara en leopardmönstrad bikini i butik. Med medsmugglad kajalpenna ritar hon morrhår på kinderna framför spegeln och vi måste tänka både ett och två varv kring vad vi ser: ett barn som tvingas in i vuxenvärlden för tidigt eller plötsligt bara fortfarande ett barn som leker? Just där och då lyckats Lisa Aschan visualisera sitt tankegods, men oftare väljer hon mindre direkta bilder. I stället ges oftast en mycket öppen dramaturgi och ett nästan tillbakadraget våld, eller bara hot om våld, där maktkampen är en negativ kraft som byter arena och går från offer till offer, likt den osynliga utomjordingen i ”The Hidden” (1987).

De relativt oprövade skådespelarna leds bort från det överspel som till exempel belastar Anders Grönros ”Jag saknar dig”, en annan svensk film som mindre lyckosamt draggar i samma vatten efter att gestalta unga flickors tonårsvåndor. Nej, se i stället ”Apflickorna”. Det är en koncentrerad timme och en kvart av både utmanande och nyskapande svensk lågbudgetfilm, som redan belönats vid filmfestivalerna i Göteborg och Berlin, inte så pjåkigt av ett debutverk.

weng-weng 23 har röstat

av weng-weng