Recension av Det dödliga spelet

Ã…r: 1979
5/4 2013
Recenserad av weng-weng
N
i vet de där mysigaste sidorna i de där mysiga tidningarna som finns hos frisören, de där uppslagen som heter något i stil med ”De är som vi” och visar närbilder av kändisars celluliter och gäddhäng - eller när de går och handlar Big Mac i flip flops. Om Det dödliga spelet vore en tidning skulle detta vara Robert Altmans ”De är som vi”, för detta är sannerligen inte filmen som satt hans stjärna på himlen. Här visar han sig mänsklig, för att använda ordet i just den nedsättande betydelse som görs i tidningarna ovan.

Altman hade året innan Baftanominerats för Oh, vilket bröllop! och just innan dess gjort 3 kvinnor och Oscarsnominerats för Nasville. I Det dödliga spelets rollista finns Paul Newman, Bibbi Anderson och Fernando Rey och filmen handlar om spännande saker som dödsspel i en apokalypstillvaro. Det borde vara att bara låta kameran rulla. Icke.

Newman är säljägaren Essex som anländer med sin gravida fru Vivia till kvarlevorna av en stad i en sorts efter katastrofen miljö av is och snö. Befolkningen lever i olika sektorer och nivåer och framför allt i skuggan av effekterna av ett ständigt pågående mystiskt tärningsliknande spel vars konsekvenser ligger som en kissvåt brandfilt över allas liv (och vars uteblivna förklaring även tynger ner hela filmen ska det visa sig). Vad är spel - vad är verklighet? Hur förhåller sig spelets fiktion till det riktiga livet och vem är allierad med vem? Många frågor som, tror man först, kräver svar – men ack nej. Altman ger oss långa tirader av dialoger, plågsamt ointressanta runda bords scener där folk spelar det gåtfulla spelet.

Det finns krokar för historien att hugga tag i, men alla lämnas orörda på ett sätt som känns som en provokation. Istället går det att fundera kring hur andra filmare låtit sig inspireras där Altman var blind. T.ex. sägs Vivia bära på det sista barnet någonsin (Children of Men) och nog är upplägget med ett spel där folk dör på riktigt inte helt olikt Hunger Games. Så där kan man sitta och tänka medan Det dödliga spelet maler på. För själva filmen engagerar inte.

Nej, istället för att i alla fall någon gång möta tittaren halvvägs plöjer Det dödliga spelet fram som ett spökskepp utan varken mål eller kapten. Ful är den också. Kläderna (av ofta anlitade Altmanarbetaren Scott Bushnell) är ett unisexmode av lager på lager variant som verkar ha återanvänts fem år senare i Ronja Rövardotter (där de passar bättre). Hela filmen, även exteriörerna känns inspelad inomhus i miljöer byggda av smutsigt plexiglas. Det är inte ett gott betyg till en historia med ambitionen att sträcka sig ut över mäktiga snövidder.

Inte heller går det att njuta av någon av skådespelarna. Newman är lågmäld in till självutplåning, Rey verkar över huvud taget inte bry sig om vad han har för sig och mest är det Anderssons exotiska svengelska som piggar upp.

Altman var själv med både som producent och på manus och grundidé så han får helt enkelt lastas för det mesta här. Inte minst manuset där replikerna rinner som klumpig möglig sirap ur skådespelarna. Ofta ska scenerna avslutas med en oneliner, men inte av snärtig modell, utan som en sammanfattande filosofi som ska rama in hela filmen. Det låter som något man överhör mellan två tonåringar som brainstormar mellan bokhyllorna på science fiction bokhandeln. Jag växlar mellan skratt och förtvivla. ”Imorgon är inte idag” är en av favoriterna.

Visst är det kul att Altman (likt Woody Allen) prövade runt bland olika genrer och det enklaste sättet att hantera Det dödliga spelet är väl helt enkelt bara att konstatera att sci-fi drama kanske inte var hans grej.

weng-weng 1 har röstat

av weng-weng