Recension av Friends with Benefits

Regissör: Will Gluck
Ã…r: 2011
Antal visningar (2031)    Forumdiskussion (0)
6/11 2011
Recenserad av weng-weng
M
ila Kunis fartiga headhunter i New York hittar Justin Timberlakes mediasuperman och lockar över honom från andra sidan kusten. Han lämnar San Francisco för det nya flashiga jobbet och får henne på köpet – men bara som vänner, allt annat är ju så jobbigt. Till ingens förvåning blir förstås attraktionen snart för stor och efter ett sorts muntligt kontrakt hoppar de i säng både en och två gånger bara för sexets skull.

I och med den här filmen går det att konstatera att även två perfekt trimmade Hollywoodkroppar blir tjatiga efter tag, hur avklädda de än är, om det inte finns något annat att titta på. Ja, det är mycket Mila och Justin för pengarna här, det kan man inte klaga på (även om han är bäst när han får göra ett fånigt sovrumsframträdande med Kriss Kross gamla ”Jump”). Men inte ens oceaner av hud kan få till någon hetta i ”Friends with Benefits”. För det finns helt enkelt inget nytt någonstans.

Dialogen (i smatterbandsfart) fylls med repliker där humor och sex ska skapa ett avväpnande och avslappnat förhållande till det nakna och därmed hitta fram till temat om samtidig vänskap och sex.
Det hade funkat och varit eggande om det funnits någon överraskning i replikskiftena. I stället är det bara refuserade idéer från papperskorgen på ”Sex and the Citys” redaktion. När Kunis klagar på Timberlakes skäggstubb heter det ”If you don’t start shaving up here, I will stop shave down there”.

Kunis är på hyperfart i allt hon gör och full av tokroliga förslag på vad man kan hitta på i the big apple. Att en kille som Justin med fingret i luften (mitt inne i ”vad som gäller på nätet”) inte skulle känna till New Yorks utbud är inte bara svårt att köpa, det är direkt dumt. Fenomenet flash mobs används som någon sorts tidsmarkör för vad folk gör just nu. Är det verkligen menat att Justin ska tycka detta är exotiskt? Här presenteras det som om det vore något från en annan planet trots att det länge varit gårdagens nyheter över hela världen. Man tycker att det borde ha nått den lilla hålan San Francisco också.

Men även resten av filmen är gammal. Att regissören Will Gluck bygger ett så trist dramaturgiskt luftslott är en gåta efter att ha sett hans långt smartare ”Easy A” (där t.ex. dialogen är långt sexigare än här). Större delen av visdomen i ”Friends with Benefits” kan summeras i en Rockystripp, och så mycket billigare och behändigare det hade varit.

weng-weng 1 har röstat
blue velvet 1 har röstat