Recension av Tvätten

År: 1985
20/2 2015
Recenserad av weng-weng
L
isa hämtas från sin mor av den seniga paragrafryttardoktorn Blom för att det är ”det bästa för barnet”, trots att hon inte vill. Hon och hennes mamma verkar trivas fint ihop. Lisa hjälper till i mammans tvätteri och vill hellre arbeta än leka med dockor, säger hon. Men Lisa ska till en annan mamma, den rigida sångerskan fröken Blüchner.

Den ganska korta rollistan är befolkad av stammisar från Alexanderssons produktioner. Två av tre bagare från Tårtan är med här. Krister Broberg (som även gjort musiken) gör en luffarfigur (”Jag använder inte pengar”) som ser ut som en korsning av Plura och Beppe Wolgers, och Mats G. Bengtsson har två roller. Dels gör han doktor Blom och dels den unge luffaren Bill. Julia Hede, kanske mest känd från Den vita stenen, gör modern som slits mellan sin dotter och ett halvtrasigt tvätteri med manicker och maskiner med ett länge passerat bäst före datum.

Tvätten är en långsam och egen liten film, med en till synes otydlig målgrupp. Det är visserligen inte någon tvekan om att t.ex. barn (i ca 10 årsåldern gissar jag) skulle gilla den, det är bara det att barnfilmer inte brukar se ut såhär. Här finns upprivande stunder (som när den gråtande Lisa bokstavligen slits ur mammas famn) men även slapstick och fantastiska bilder, som när tvätteriet översvämmas av skum som täcker alla därinne. Sånt går hem oavsett publikens ålder.

Miljöerna och scenografin, signerade de Geer och Alexandersson är som vanligt stökiga, smutsiga, ofärdiga, slitna – och skapar förvirring och instängdhet. Tre olika tapeter på en vägg, sprickor i cementen, trådar och textilier i förgrunden och slarvigt hopspikade sängar att plågat sova i med huvudvärk inför dagen man ska vakna till. Carl Johan de Geer fotograferade misären.

Som vanligt ackompanjerar släpig jazz de sorgliga människorna och ödena men i Tvätten finns även en hel del roliga möten mitt i mörkret och samhällets iskalla inställning till individer. När dr. Blom till slut hamnar i säng med fröken Blüchner uppstår fin och absurd humor i krocken mellan förväntningar och verklighet.

weng-weng 1 har röstat

av weng-weng