Recension av Jackass 3

Ã…r: 2010
8/11 2010
Recenserad av sethgecko
H
ur bedömer man en film som bara är en massa sketcher staplade på varandra och egentligen saknar handling? Hur bedömer man skådespelare i en film som inte spelar, utan går in för att göra sig illa och må dåligt på alla tänkbara äckliga och horribla sätt?

Jag vet faktiskt inte.

Men, är det roligt då? frågar vän av ordning. Javars. Det är stundtals jätteroligt, men frågan är vad det är som är roligt? De mer komediska inslagen, i form av en stor tjock kille (Preston Lacy) som går in i en affär, för att det sedan kommer ut en dvärg (Wee-Man) iklädd samma kläder, är inte jättekul. Istället skrattar man åt alla tänkbara sätt de gör sig illa på. Är skrattet en slags försvarsmekanism? Skrattar vi för att inte bli äcklade?

Jag ska erkänna att jag tyckte det var hysteriskt kul med Jackass när det började sändas för ungefär 10 år sedan. Till skillnad från till exempel Låt Kameran Gå (TV3s skicka-in-videor-på-pinsamheter-program från 90-talet), så är Jackass roligt för att personerna frivilligt gör sig illa. Problemet nu, 10 år efter att de började, är att man ser att de börjar bli gamla. Framförallt ser man på Johnny Knoxville (som har en och en annan likhet med George Clooney) att han inte är så ung längre. Istället för att bara skratta åt alla dumheter som gänget ägnar sig åt, sitter jag och funderar på om deras lårbenshalsar, anklar och annat verkligen håller. Det är väl inte riktigt optimalt.

Att göra en Jackass-film i 3D måste dock ses som något av ett genidrag, då det måste vara den här typen av filmer (saker som kommer flygande mest hela tiden) som formatet uppfunnits för.

Andy_B 6 har röstat
sethgecko 3 har röstat