Recension av Robin Hood

År: 2010
14/5 2010
Recenserad av sethgecko
A
v förhandsrapporterna att döma har Ridley Scott gjort Gladiator igen, med Russel Crowe i samma roll igen. Tittar man på trailern till Robin Hood kan man lätt få för sig samma sak. Skillnaden skulle då vara att filmen nu utspelar sig i medeltida England. Det är inte riktigt så…

Prince of Thieves från början av 90-talet med Kevin Costner i huvudrollen var kanske inte jättebra (Kevin Costners dialekt skiftade rätt duktigt, till exempel), men miljöerna och storyn var genomarbetad och att dessutom sätta Alan Rickman i rollen som galen sheriff i Nottingham var ett genidrag av Kevin Reynolds (regissör av Prince of Thieves), men det var rätt mycket med den filmen som kändes ofärdigt i alla fall, eller så var det bara Kevin Costner som förstörde filmen.

Mina förväntningar inför Robin Hood var alltså plus (Gladiator var väl inte helt tokig ändå och Ridley Scott har ju ändå gjort två av mina favoritfilmer genom tiderna, Alien och Blade Runner) minus (men vill man se den igen?) noll. Mina förväntningar fick dock grusas en smula 10 minuter in i filmen.

Robin Longstride kämpar sig igenom mellanöstern och Europa tillsammans med Richard Lionheart för att ta sig hem till gamla trygga England. Robin har dock inget särskilt att komma hem till får vi reda på. Genom förväxlingar och ond bråd död lyckas han ta en adelsmans plats och kan därigenom åka till Nottingham i England och bosätta sig, men faran lurar precis runt hörnet och han kastas in i en komplex strid som kan avgöra Englands öde.

Robin Hood är välgjord och faktiskt långt ifrån den kalkon Kevin Reynolds skapade med Prince of Thieves. Det är skickligt gjort av Brian Helgeland (manus) att inte trampa i alla de klyschor som berättelsen om Robin Hood består av. Att relationen mellan Marion och Robin dessutom är lite… ska vi säga… frostig, känns faktiskt ganska originellt. Det är dock Robin Hoods film, visserligen blir de flesta välkända karaktärer presenterade, såsom Broder Tuck, Lille John, Will Scarlet, med flera (dock ingen Allan i dalen) , men de tar aldrig någon fokus från Robins historia som berättas.

Trots den här lovebombningen, så saknas det något och jag tror att det som saknas är Russel Crowe, kanske är det hans sätt att agera som ställer till det, men jag får en känsla av att det är autopilot påkopplat i hans fall. Skådespelarmässigt är det birollerna som briljerar, William Hurt som adelsman, Max von Sydow som åldrande fader, Kevin Durand som Lille John, till exempel. Visst, Cate Blanchett är duktig, men det verkar inte krävas någon ansträngning från hennes sida.

När vissa scener dessutom får en att fundera på om de ursprungligen var tänkta för just Gladiator i kombination med rapporter om att Ridley Scott nu ska göra två prequels till Alien-filmerna, så har jag svårt att slå bort tanken på en regissör som börjar återanvända sig själv lite för mycket.

frienatic 5 har röstat
sethgecko 6 har röstat