Recension av Scott Pilgrim vs. the World

Ã…r: 2010
7/10 2010
Recenserad av sethgecko
S
cott Pilgrim (Michael Cera) är en 20-nånting kille som lever ett ganska bekymmerfritt liv. Han delar lägenhet med sin homosexuella kompis Wallace Wells (Kieran Culkin), han repar med sitt band Sex Bob-Omb och har just börjat dejta en 17årig kinesisk utbytesstudent (Ellen Wong). Hans enda problem är en ex-flickvän han inte riktigt kan komma över, samt den fantastiska Ramona Flowers (Mary Elizabeth Winstead) som just dykt upp i hans liv och tagit med sig sina ex-pojkvänner (Jason Schwartzman, Chris Evans, med flera).

Först och främst ska man ha klart för sig att det är Michael Ceras film. Visst, Kieran Culkin, Ellen Wong och Mary Elizabeth Winstead gör sitt för att sno scener från honom, men det ÄR Ceras film. Och med det sagt: har man problem med att Michael Cera spelar ungefär samma roll i film efter film, den lite nervösa hipster-killen, så kommer man INTE gilla Scott Pilgrim vs. The World. Jag älskar det dock! Det är så proppfyllt med referenser till tv-spel, tv-serier och andra popkulturella fenomen. Är man född tidigare än 1969 så lär man inte förstå eller uppskatta mycket av alla referenser och förmodligen inte filmen heller, tyvärr.

Och det är väl egentligen bara det som är problemet. Det finns en tendens att alla referenser till olika popkulturella fenomen går över huvudet på många, men det gör inte så väldigt mycket. För själva handlingen är en rätt fin historia om hur det är att bli kär och inte riktigt veta hur man ska hantera det. Man skulle kunna argumentera för att Ramona Flowers ex-pojkvänner är en omskrivning av alla de mentala hinder man sätter upp för sig själv när man börjar dejta en ny bekantskap, men det kanske är att gå för långt.

Edgar Wright har skapat en fantastisk film och utan honom har jag svårt att se att det skulle bli lika bra.

Ramza 8 har röstat
Sarlac 6 har röstat