Recension av Till vildingarnas land

Regissör: Spike Jonze
År: 2009
Antal visningar (2023)    Forumdiskussion (0)
28/1 2010
Recenserad av sethgecko
M
ånga ur min generation har läst Maurice Sendaks barnbok Till Vildingars Land. Boken berättar om den unge Max. Max har lite problem med att sitta still och sitt temperament. Efter att ha bråkat med sin ensamstående mamma rymmer han hemifrån och tar sig till vildingars land. Vildingarna är ett gäng stora pälsbeklädda monster som är lite korkade, men för det mesta väldigt snälla.

För något år sen kom det rapporter från Hollywood att filmbolaget som står bakom filmen var missnöjda med den inriktning som Spike Jonze (regi) tagit. De upplevde att filmen var för mörk och skulle alienera mycket av den publik som filmen var tänkt att attrahera. Ryktena sa till och med att Jonze fått kassera mycket av det material som var inspelat och tvingades att spela in massor av material igen. Senare visade det sig att dessa rykten var överdrivna och det var inte riktigt så illa.

Är filmen så mörk då? Nej. Det är en barnfilm. En barnfilm i samma anda som Kalle och Chokladfabriken av Tim Burton. En barnfilm inte bara roar, utan väcker rätt många tankar hos publiken den riktar sig till, vilket inte bara är barn.

Sällan har jag sett ett så stilsäkert porträtt av ett barn med uppenbara ADHD eller ADD-problem. Det behövs aldrig sägas i filmen, det går fram ändå. Den lycka som Max känner när han blir upptagen av vildingarna och blir en del av en gemenskap är så påtaglig och genuin att tårarna bara sprutar på mig. Just lyckokänslorna är extremt påtagliga i halva filmen ungefär och efter halva filmen börjar det vända och det blir jobbigt för Max och vildingarna. Kanske för att Max börjar inse vad hans problem ställer till med, genom att han ser hur andra hanterar sina liknande problem.

Det är svårt att skriva en recension på Till Vildingars Land. Inte för att det är en dålig film. Nej, tvärtom. Det här är på gränsen till högsta betyg. Det svåra är att inte avslöja för mycket. Det känns som att man antingen avslöjar allting eller bara skriver att alla bör se den här filmen.

Filmen tillhör Max. Så enkelt är det och skådespelaren Max Records äger filmen. Visst, framförallt James Gandolfini och Lauren Ambrose (Six Feet Under!!!) gör sitt bästa för att hänga med, men det är Max film, från början till slut.

Visst, man kan raljera och utgå från vilka slags recensioner media kommer skriva, i form av ”Jag känner igen mig så väl”, etc. Men, det är en hög igenkänningsfaktor. Framförallt den alienation man kan känna och ofta känner som barn. Alienation från vuxenvärlden. Alienation från vänner och framförallt alienation från den värld man befinner sig. I slutändan ordnar det sig dock alltid. Även så här.

frienatic 3 har röstat
pooptroop 12 har röstat