Recension av Kan du vissla, Johanna?

Regissör: Rumle Hammerich
Ã…r: 1994
11/1 2003
Recenserad av douloureuse
T
obias Swärd och Jimmy Sandin spelar i denna filmatisering av Ulf Starks självbiografiska roman "Kan du vissla Johanna?" två sjuåriga pojkar; Ulf och Bertil (fast egentligen heter han Berra). De bor mitt i femtiotalets modeflugor av rockringar och television men ingenting intresserar Berra mer än att lära sig att vissla. I kvarteret bor trädgårdshitlern Gustavsson som stänger in barn i källaren och äter katter, och på pensionärshemmet bor gamla gubbar och tanter som äter nitroglycerin och dricker kaffe.

I sökandet efter en morfar till Berra famlar han och Ulf runt tills de hittar den perfekta morfadern. I ett dunkelt rum på pensionärshemmet sitter en vresig gubbe (Per Oscarsson) och lägger pussel. Han heter Nils och har en automatisk slipsgarderob.

Vänskapen mellan Berra och hans nya morfar formar sig snabbt till en vätebindning av kärlek och behov av att umgås. Berra och Ulf bestämmer sig för att fira Nils födelsedag och de planerar en födelsedag som bara en riktig morfar klarar av. Kanske kommer det att bli den bästa dagen i både Nils och Berras liv. Fast Berra har fortfarande inte lärt sig att vissla . . .

Filmen spelades in 1994 och i samma serie finns boken om Ulfs kompis Percy i "Min vän Percys magiska gymnastikskor" samt uppföljaren "Min vän shejken i Styreby". Även Ulf Starks roman "Dårfinkar och dönickar" blev på åttiotalet oerhört populär.

'Kan du vissla Johanna' är för mig en totalt fulländad film för både stora och små. Eftersom filmen har blivit en julaftonstradition på svt har det blivit min tradition att klistra fast mig i tv-rutan och både skratta och gråta åt kärleken, sorgen, sökandet, saknaden. . .

Jag tycker att filmen förmedlar känslor på ett lättillgängligt sätt och att den hanterar ämnen som fortfarande är tabubelagda i vårt samhälle - ensamma människor (både barn och gamla). Den lyckas visa en parallell mellan 50-talet och dagens samhälle och att det egentligen bara förändrats på ytan och att vi fortfarande behöver umgänge och kärlek.

Eftersom jag är svag för svenska filmer som utspelar sig på femtiotalet och filmer som har klara, starka färger är det en fröjd att se på filmatiseringarna av Ulf Starks romaner. Dessutom är skådespelarna oerhört bra (något som är ganska sällsynt när det gäller barnskådespelare) och Per Oscarsson gör sin antagligen bästa roll någonsin. Hans kommentar om människorna som frågat om han har velat spela snäll gubbe i deras filmer efter "Kan du vissla Johanna" har varit ungefär: "De har sett sig blinda på 'Kan du vissla Johanna'. Jag kan egentligen inte spela snäll gubbe i barnfilm."

Efter många julaftnars analyserande kommer jag inte fram till något annat än att filmen fungerar som dess finaste cigarr - den har själ.

anonym 11 har röstat
douloureuse 16 har röstat