Recension av Cloverfield

Ã…r: 2008
22/7 2008
Recenserad av connya
E
tt endaste namn kan göra mycket för en film. Fråga hundra personer med "hyfsad" koll på film vem som regisserade "A Nightmare Before Christmas" och ett antal människor kommer svara Tim Burton.

Nu lär inte Cloverfield råka ut för samma missbedömning, men i förhandssnacket handlade det definitivt mer om att J.J Abrams var producent för filmen, och efter succéer som Alias och framför allt Lost har han ett sådant namn som gör att folk kopplat ihop det till "mystik" och det var så Cloverfield marknadsfördes. Som något lite mystiskt, fräckt, nytt och spännande.

Det färdiga resultatet är därför förvånansvärt ytligt och enkelt och bottnar inte alls i den mystik som marknadsförningen byggdes upp – därmed inte sagt att det är dåligt. Tvärtom är det en av de mest spännande och mest välgjorda katastrof/monsterfilmer jag sett på länge.

En av filmens centrala karaktärer Rob har fått ett jobb i Japan och hans vänner anordnar en avskedsfest för honom. Hans bästa kompis Hud får i uppgift att dokumentera festen och det är genom den handhållna DV-kameran som han använder på festen som filmen kommer att utspelas genom. Den lätt gryniga videokvalitén blir filmens utgångspunkt, men det tar ganska kort tid innan filmen vräker på med effekter värdig vilken Hollywood-rulle som helst. Den enda skillnaden är alltså att hela händelseförloppet ses genom den dokumenterande kameran, och vi får alltså inga klipp, svindlande vinklar eller redigering utan tar del av berättelsen som att det skedde en katastrof och någon gick ut och följde den.

Det fungerar fantastiskt effektivt i mina ögon. Visst är vinklarna grymt uttänkta och det är stundtals alldeles för stabilt, bra ljussatt och uttänkt i fråga om bildutsnitt och tempo – men det går inte att komma ifrån att känslan finns där och ger en extra dimension till en film som annars kunnat kännas som Godzilla möter Världarnas Krig. När festen avbryts av explosioner och mystiska vrål rusar festdeltagarna ut på gatan, möts av ett förstört huvud av frihetsgudinnan och befinner sig snart på en flykt från något okänt.
Det mesta klaffar – skådespel, dialoger och framförallt då känslan att vi är med. Ibland går vissa enskilda delar över gränsen, men det blir aldrig så stelt eller oinspirerade att det helt tappar gnistan. Det är en av de mest fascinerande korsningarna av lågbudget och effekter jag sett. Saker sprängs, krossas och exploderar och det ser otroligt snyggt och välgjort ut. Vissa scener är helt fantastiska och om man kan överse obefintlig karaktärsutveckling utan bara ta det som en resa för ett gäng personer som befinner sig i katastrofen lämnar filmen inte mycket övrigt att önska.

Det enda jag kan sakna är lite mystik. Jag har inga problem med själva premissen att ett monster är löst i New York och förstör allting i dess väg, jag behöver inga scener med forskare som förklarar varför – utan precis som i Världarnas Krig tycker jag bara att det är fascinerande att vi får se det hur ett par helt vanliga personers synvinkel. Det blir som en sorts Road Movie i katastrofmiljö. Men däremot kunde kanske filmens manus innehålla lite mer hints om saker man kunde anta och få diskutera lite kring. Som det blir nu blir filmens yta dess stora behållning och som popcornunderhållning räcker det mer än väl.

För mig blev Cloverfield en stor överraskning, efter att ha törstat efter något sådant här men blivit lite besviken på de senaste årens mer på förhand lovande produktioner som har något med apokalyps, monster eller katastrofer att göra kändes Cloverfield både spännande och nervpirrande. Tillsammans med ett bra berättarsätt, snygga effekter och ett bra driv under dess alldeles lagom långa speltid lyfter Cloverfield sig över merparten av liknande filmer och blir ett fantastiskt underhållande actionspektakel.

connya 11 har röstat
PortZebie 68 har röstat