Recension av Livet är underbart

År: 1997
2/10 2006
Recenserad av connya
E
n evighetsfilm. För det här var för mig filmen som jag länge aldrig såg klart. De gånger den visats på TV har jag av någon anledning alltid bara sett första halvan och inte resten. Till och med en gång när jag hyrde den såg jag hälften och hann aldrig se hela. Det tog faktiskt ett par år innan jag kunde se filmens andra del – som också tydligt kan delas upp till en ”andra del”. Ändå är det som att jag alltid haft minnet att jag älskat den här filmen trots att jag bara upplevt de första fyrtio minuterna av den flera gånger om.

"Livet är underbart" är regisserad av den spralliga italienaren Roberto Benigni och lika vild som han gav mig ett intryck av att vara på den Oscarsgalan när filmen vann tre statyetter - Ja, lika rapp och full av fart är filmen. Filmen tar sin början strax innan krigstiden och filmens första halva som jag då sett ett antal gånger handlar mest om hur huvudpersonen Guido Orefice febrilt försöker fånga en flicka han förälskat sig i. Det är hela tiden med humorn i fokus, rappt berättat och med dråpliga situationer i fokus som givetvis har referenser till Charlie Chaplin – filmer. Detta är heller någonting som Roberto Benigni med sitt egna skådespel och filmens upplägg knappast försöker dölja. Om det finns en definition på hur mainstream–publiken kan uppleva italiensk buskis finns den nog här.

Andra akten av filmen tar vid ett par år senare när den nu bildade familjen hamnar i fångläger eftersom de är judar. Nazisternas historia är knappast okänd men Benigni berättar den med en annorlunda vinkling. Familjen blir nämligen ditskickad på sonens födelsedag och fadern försöker få det till att det är en del av en stor överraskning. Med hjälp av humorn som försvar försöker han hålla uppe sin sons humör och sitt eget genom att göra det hela till en tävling med ett fantastiskt första pris. Utan att bli löjlig eller tappa det egentliga allvaret berättar Benigni historien om fadern och sonens upplevelse av fånglägret och hur humorn kan få en att överleva.

Livet är Underbart är en fantastisk liten film. Benigni må göra stora gester och spela ut hela sin kropps register och skoja och vara rolig så ofta han bara kan. Med den grund som finns som berättelse, det allvar som finns i botten och den stämning som genomsyrar ett fångläger under andra världskriget kan det vara svårt att tro att humor, värme och charm kan finnas i så stor grad som här. Men det gör den verkligen – scenerna är fulla av roliga moment samtidigt som man känner tyngden på sina axlar eftersom det också är spännande. Få filmer lyckas med den här kombinationen vilket summerar att det hela blir en riktigt gripande film där man skojar om en av historiens allra allvarligaste och hemskaste saker. En bit in i filmen står sonen och tittar funderande på en dörr som säger ”Inga hundar eller judar välkomna” och frågar sin far kring meddelandet varpå det kommer ett replikbyte som med bara ett par rader sammanfattar hela det idiotiska budskapet att ”störa sig” på någonting och inte tillåta det. Eller när Benignis karaktär Guido Orefice ska översätta en tysk soldats meddelande till fångarna. Det är humor på en helt annan nivå än tonårskomedier eller Scary Movie – filmerna och så otroligt mycket roligare och smartare än alla skämt i sådana filmer tillsammans.

”Livet är underbart” är välskriven, minnesvärd och alldeles alldeles underbar. Att avfärda den bara för att Roberto är lite galen och överspelad är att göra ett väldigt stort misstag.

connya 13 har röstat
Caspian 18 har röstat