Recension av Next

År: 2007
24/1 2008
Recenserad av connya
F
rank Cadillac har en liten magiföreställning i Las Vegas men bakom hans magiska trick ligger en sanning; Han kan nämligen se vad som ska ske två minuter in i framtiden.
I verkligheten heter han Cris Johnson och försöker leva ett så vanligt liv som möjligt, tills dess att han blir indragen i en serie händelser – där bland annat polisen Callie Ferris (Julianne Moore) försöker få tag i honom för att förhindra att ett par ryssar ska smälla av den kärnvapensladdning de fått tag i.

Storyn är minst sagt träig, men jag trodde konceptet med Chris framtidssyn kunde göra det hela lite intressant. Det gör det tyvärr inte. Jag kan bortse från ett manus fullt med ologiska luckor, det är ju trots allt en sådan film, men jag kan däremot inte bortse från ett par andra saker. Det främsta är att oavsett hur tråkig skådespelare Nicolas Cage egentligen är så lyckas han i vissa filmer ändå göra en bra rollprestation. Jag tänker bland annat på senaste National Treasure där han egentligen är samma Cage som han alltid är, men han tar ändå sin karaktär på allvar.

Här går han på rutin, precis som alla andra skådespelare i filmen. Men ärligt talat är inte Cage en tillräckligt bra skådespelare för att det ska bli godkänt. Men det värsta är att verkligen ingen verkar bry sig om de karaktärer de försöker gestalta, de känns bara som spelpjäser i en film som försöker leka actionrulle med substans. Och när vare sig foto, musik eller de plastiga CGI-effekterna känns ett dugg bättre börjar jag fundera på om detta är en sådan film som studion bara gjorde för sig själva. För den känns på så många vis riktigt amatörmässig.

Det finns dock en liten ljuspunkt och det är att Gary Goldman, Jonathan Hensleigh och Paul Bernbaum skrivit ett hyfsat manus baserat på Philip K. Dick novell. För egentligen är det inget fel på storyn. Det ligger nästan enbart i hur den framförs som är skälet till att allt blir så tråkigt. Jag kan se framför mig hur manuset i händerna på någon annan regissör eller producent hade kunnat förvandlats till något intressant, men regissören Lee Tamahori slarvar i stort sett bort varenda scen och gör det hela stelt och tråkigt. När skådespelarna då inte ens verkar tycka om sina roller blir det nästan pinsamt att titta på vissa scener.

Grundtanken med Next kändes som någonting som hade kunnat bli en helt okej actionrulle, och det är egentligen bara tack vare själva grundtanken som betyget blir en svag tvåa – men produktionen av manuset blev en blek historia som knappt klarar av att underhålla. Det känns, minst sagt, bortslarvat.

Rollywood 0 har röstat
connya 4 har röstat