Recension av Taken

År: 2008
21/6 2009
Recenserad av connya
A
lla skådespelare är bra skådespelare. Jag har aldrig riktigt förstått det där att tycka "illa" om en skådespelare, eller fotbollspelare eller musiker heller för den delen, för att man har "någonting emot den". Folk stör sig alldeles för mycket på utseende, hur de tror personen är privat eller hakar upp sig på någonting bara för sakens skull.

Ta Leonardio DiCaprio som exempel, efter Titanic ville en hel värld tonårspojkar avsky honom bara för att det var just han. De flesta helt ovetandes om att samma skådespelare var den som flera år tidigare briljerat i Gilbert Grape. Och idag får de svälja sina "Jag hatade honom bara för att han var den typiska snygga killen" ännu mer med tanke på den respekt och den klass av skådespel han bevisat sig kunna framföra.

Visst kan jag förstå att man tycker om vissa skådespelare mer, och tycker vissa skådespelare har ett sämre agerande. Men just det här att ogilla en skådespelare bara för att man har "svårt för den" är ett resonemang jag aldrig kommer köpa.

Vad menar jag med inledande argument då? Jag tänker inte gå in på någon djup analys, det lämnar jag till en eventuell krönika. Men min teori är att i stort sett alla skådespelare kan under rätt förutsättningar – med rätt manus, rätt regissör och med rätt roll förvåna oss och bevisa någonting vi aldrig kunnat tro om den.

Vissa kanske tycker det låter befängt – men jag är övertygad om att Sylvester Stallone, Dolph Lundgren, Jean Claude Van Damme eller vem som helst i rätt film och med rätt person bakom spakarna skulle kunna krossa allting vi tror oss veta om den personens agerande.

Just så känner jag under de inledande minuterna av Taken.

Jag har aldrig tyckt Liam Nesson varit särskilt lysande som skådespelare. För mig gör han ganska tama gestaltningar, agerar som att det är "en dag på jobbet" och ger sällan någon karaktär något djup. Högst personligt tyckande – givetvis. Men desto gladare blir jag av att se hur han axlar rollen i Taken.

Och detta gäller hela filmen i sig – ett ganska ordinärt manus förvandlat stundtals till någonting helt lysande. Som att regissören, team och skådespelare kommer till inspelningplatsen och bestämmer sig för att ta de ganska bleka sidorna och verkligen "ge järnet."

Som sagt är handlingen ganska ordinär – en man som glidit ifrån sin familj mycket på grund av ett yrke han en gång hade, försöker knyta kontakt med sin dotter. Hon vill åka på en resa runt Europa och den paranoida fadern vill först inte släppa iväg henne men går till slut med på det. Nästan direkt när hon anländer blir hon och hennes kompis kidnappade och fadern åker efter för att söka upp henne.

Titeln säger det mesta, men framförandet är någonting mer än jag förväntade mig. Ingenting i Taken är egentligen jättespektakulärt. Filmen tar inte actionscener till någon ny nivå – även om många är riktigt medryckande – men här finns en känsla och en närvaro i varje bildruta. Liam Nesson agerar med en pondus som når fram, och jag finner mig otroligt engagerad i filmens utveckling. Många scener fylls av en nästan otäck känsla av närvaro.

Det är på allvar. Ruggigt, äkta och med känsla.

Framförallt är det skönt hur någonting ganska enkelt inte behöver krånglas till alltför mycket. Hur regissören Pierre Morrel vågar lita på sina skådespelare och lotsar dem fram med en fingerfärdighet som imponerar på mig. Det är ingen agentfilm, eller överdrivet svulstig actionproduktion, utan en ganska jordnära men tät actionfilm som inte känns som så mycket mer. Här finns egentligen bara en stark övertygelse om att man vet hur man ska berätta historien, och hur man ska underhålla sin publik.

I Taken räcker det längre än på mycket länge. Och Liam Nesson har hamnat i rätt roll, i rätt film och med rätt regissör – och då blir det såhär bra och underhållande.

AddeColciago 5 har röstat
connya 15 har röstat