Recension av Tenacious D - världens bästa rockband

År: 2006
12/3 2007
Recenserad av connya
D
et som är allra tråkigast med filmen om Tenacious D är att fansen "nöjer sig". Trettonåringar slänger ut en femma, skriver att "den är grym" och tycker att dess innehåll är nog för att göra den skitbra. Problemet är att med sådan logik visar man skaparna av filmen att det de gjort är tillräckligt, samtidigt som man på något vis vill bevisa för andra att man är ett riktigt fan.
Men man gör fel.
Ett riktigt fan hade sett filmen för vad den är och krävt mer. Likadant försöker jag alltid lyfta fram för dem som älskar den usla Final Fantasy: Advent Children. De motiverar sin hyllning med "Ja, fast jag är ju ett riktigt Final Fantasy-fan" och inser inte att resonemanget blir motsägelsefullt. Riktiga fan klarar av att kritisera, klarar av att se bakom en fasad och har högre krav på det de tycker om. Allt det där sammanfattas i Tenacious D - världens bästa rockband.

Historien om JB och KG och deras resa mot att bli Tenacious D börjar bra. Ett roligt musiknummer med JB som barn i en starkt troende familj där Meatloaf spelar pappa. JB rymmer för att försöka skapa rockhistoriens bästa band och hittar KG. Greppet att KG sedan är läromästaren och ska lära upp JB är en kul vinkling, men där filmen sedan kunde ha förvandlats till en lysande rock-roadmovie slarvas allting bara bort. Framförallt tuffar det på utan minnesvärda eller ens roliga scener - jakten efter "Pick of destiny" känns väldigt tam och meningslös.

Det är här jag samtidigt blir medveten om att det spelar mindre roll. JB och KG som duo räcker för alla som älskar dem, vilka scener de är inblandade i spelar mindre roll. Och visst - de är coola karaktärer som lyckas göra medryckande musik som i princip låter som en kopia av allt de tidigare gjort. Låtar som Tribute och Wonderboy är i alla fall komiska avstamp i musiken, episk rock i kommersiell humortappning men omöjligt att inte tycka om - ingenting som kännetecknar dessa två låtar syns i filmen. Till och med filmens klimax är en rätt tråkig scen - tråkigt regisserad, skådespelad och skriven.

Jack Black sjunger alltid av hela sitt hjärta, som om han verkligen vill rocka lika hårt som han gör sken av och Kyle Gass är en mästare vid gitarren. Tillsammans skapar de svulstigt överdriven rock som kunde ha legat till grund för filmen och gjort den lika medryckande som videon till Tribute; minnesvärd och humoristisk. Men eftersom målgruppen nöjer sig med mellanting istället för att kräva lite av sina hjältar behöver man aldrig vara ambitiös till sin spets - trots att det är i en sådan här film man borde vara det. Och lite till.

connya 22 har röstat
crawler 37 har röstat