Recension av Terminator Salvation

År: 2009
24/6 2009
Recenserad av connya
E
fter en lång sekvenstagning utan klipp är jag ganska imponerad och nöjd, där jag sitter bekvämt nedsjunken i biofåtöljen och låter salens fantastiska digitala bild och ljud fullkomligt skölja över mig. När eftertexterna rullar vill jag ge filmskaparna en eloge för riktigt gott filmarbete. Men också fråga dem om de var lite rädda för att ta risker. För om det är någonting som Terminator Salvation är så är det snygg och underhållande men också väldigt feg, anonym och lite väl simpel.

Att förvalta ett varumärke som detta är säkerligen inte lätt. Och då är det givetvis mycket enklare att upprepa actionsekvenserna i oändlighet, speciellt om man vet att man kan få dem otroligt imponerande. Historien om John Connor, en drös terminators och den postapokalyptiska värld som målas upp efter att Judgement Day infallit är ett skickligt hantverk – som dock aldrig känns särskilt mycket. Karaktärer är bleka, med undantag för Sam Worthington som levererar riktigt bra, och förutom ett par enskilda scener är det mesta otroligt anonymt. Det är spelet med världens snyggaste grafik som saknar medryckande spelmoment, det är Britney Spears radiohitlåten med favoritbanden som man sedan inser är bland det svagaste på skivan – brevid det personliga och det som kräver att man lyssnar in sig på.

Det är i mångt och mycket en perfekt biofilm. Presentationen är stundtals otroligt imponerande, trots att jag vid det här laget borde vara van – men effekter, miljöer och förvaltningen av ett gäng hundra miljoner är oklanderligt. I alla fall när det kommer till yta. På manusnivå är det anpassat för massorna, anpassat för den lättroade publiken och anpassat för de som nu är 14 år och ska kliva in i det här universumet på samma sätt som vi gjorde med del ett, och kanske framför allt, del två.

På ett vis kan jag förstå det – filmer skapas inte alltid för dig och mig. Precis som Nintendo tar en riktning med Wii och lockar in familjen och de som aldrig började sin TV-spelshistoria med NES och Super Mario Bros så måste det finnas, det där nya. Och under långa stunder känns Terminator Salvation som den perfekta filmen för högstadieungdomar.

Det största problemet är nog att det är extremt mycket tårta på tårta. Hur många störtade helikoptrar och spektakulära scener kan man få plats med liksom? Och detta utan att klämma in särskilt mycket substans under tiden.

Terminator Salvation lever dock på att actionsekvenserna är riktigt snygga. Och att det för alltid kommer bo en person inom mig som kan bli underhållen av det där snygga.

Rollywood 6 har röstat
connya 10 har röstat