Recension av The Dark Knight

År: 2008
1/8 2008
Recenserad av connya
E
fter Memento låg Hollywood öppen för Christopher Nolan, men att gå ifrån en finurlig och ganska smal thriller till kanske den mest ikoniska superhjälten av dem alla kändes fortfarande lite oväntat. Batman Begins visade dock oss att den 38-åriga regissören utan tvekan klarade av att hantera både press och varumärket.

Batman Begins sågs som en fantastisk nystart och i slutet av filmen när Batman och Jim Gordon möts på polisstationens tak, Gordon yttrar repliken "Now, take this guy: armed robbery, double homicide. Got a taste for theatrical, like you. Leaves a calling card." och Batman flippar över Jokerkortet började hypén för uppföljaren, och på grund av en tragisk bortgång av Heath Ledger stegrades den till oväntade propotioner.

Vi vet hur det gick sedan, The Dark Knight puttade ner Gudfadern av tronen på IMDB.com, slog alla möjliga öppningsrekord och var tillbaka på vita duken med om möjligt ännu större smäll än sin föregångare.

Nolan förstår vikten av att fängsla publiken redan från början, och startar med ett fantastiskt regisserat bankrån. Intrigen stegras, bekanta ansikten presenteras återigen och The Dark Knight känns redan efter en halvtimme som en film som slår sin föregångare. Det är snyggt, tätt och välspelat – givetvis mest på grund av en otroligt färgstark gestaltning av filmens stora skurk – men också Aaron Eckart som Harvey Dent och framförallt Gary Oldman som repriserar sin roll som Jim Gordon visar att de är fantastiska skådespelare i en fantastisk ensemble.

Filmens största, och egentligen enda problem, blir dock lite väl uppenbart efter lite mer än en timme. Det är väldigt mycket som ska få plats, och manuset är inte riktigt så bra konstruerat som jag hade önskat. Det är lite ofokuserat, lite väl hetsigt och riktigt bra scener lider lite utav att de knuffas undan för att mer ska in. Efter bankrånet i början hade jag väntat mig lite mer fokus på filmens viktiga scener, och även fast många av dem är helt briljanta saknas här lite skärpa. Vissa karaktärer får inte det fokus de förtjänar och övergången till skurk för en av filmens huvudfigurer känns helt överflödig och kunde sparas till en Batman 3.

Det blir därför lite svårt att vara helt engagerad i en del av filmens actionsekvenser när det hela tiden känns som att filmen kommer att försöka toppa det – och hade man klippt ner filmen en 20-25 minuter hade den känns både mer tät och mer engagerande.

Det är, givetvis, ingenting som förstör hela filmen. Om vi ska återgå till Jokern så kan man börja spekulera i hur Heath Ledgers roll verkligen hade bemöts på samma sätt om han inte hade gått bort – men det känns överflödigt att diskutera i sammanhanget. För hans prestation förtjänar definitivt all beröm.

Det är väldigt sällan jag verkligen känner att en skådespelare går över till att gestalta någonting mer, någonting bortom repliker och regi. Ledger visar upp ett register som är helt makalöst, varenda scen med Jokern är rakt igenom fenomenal. Givetvis på grund av det briljanta agerandet men också att Nolan både som regissör och manusförfattare förstått att det är här filmens största behållning ligger. Karaktären vågar dras till en gräns, scener med honom vågar vara både dråpliga och otäcka – ofta samtidigt – och Jokerns empati, poesi och barnsliga förtjusning för allt som händer runt om honom återspeglas i filmens alla toner. Ju mer man tänker på det i efterhand så inser man att det förmodligen är en av de starkaste och bästa skådespelarprestationer som gjorts på väldigt länge. Det känns på sätt och vis som improvisation, och det är något enormt ovanligt i en film i den här storleken.

Hade man bara lyckats fokusera filmens handling lite mer hade The Dark Knight förmodligen nått ända fram till högsta betyg, nu kan jag inte hjälpa att tycka att man tjatar ut det lite för mycket. Jag har absolut ingenting emot långa filmer, och hade gärna sett att filmen var precis så lång som den är – men med ett manus som höll till dess längd. Även om det inte är mycket dötid kommer det definitivt kännas, när man ser om filmen, som att vissa saker kunde presenteras lite längre och vissa kunde försvunnit vid redigeringen.

The Dark Knight möter dock mina förväntningar, och på sätt och vis är det fascinerande hur vuxna skådespelare och filmskapare kan skapa en film om en man som klär ut sig till fladdermus och både få den vuxna och yngre publiken att ta till sig det och tycka det är "svinbra". Men Bale tar sin Batman på allvar, och så fort det blir natt blir den ganska nedtonade Bruce Wayne-karaktären betydligt mer intressant. Nolan tar sin skapelse ännu mer seriöst och ur ett filmtekniskt hantverk är detta något av det mest imponerande jag sett. Precis som min generation älskade Tim Burtons version är jag övertygad om Nolans Batmanfilmer kommer kunna stå sig som riktigt bra hjätefilmer i många år framöver.

Lite för mycket av det goda bara, men det som är riktigt gott är helt i hand med allt man kan förvänta sig. Nu kan vi egentligen bara hoppas på att den ursnygga Batmanburken med apelsinläsk som fanns för en tjugo år sedanåterlanseras. Och så givetvis minnas och sörja Heath Ledger som gör en av vår tids bästa rollprestationer.

Rollywood 19 har röstat
BeforeYouDie 4 har röstat