Recension av Tillbaka till framtiden

Ã…r: 1985
28/9 2006
Recenserad av connya
R
adarparet Robert Zemeckis och Steven Spielberg är två av mina favoritfilmskapare och 1985 gjorde de en film som sedan blev en trilogi, som det inte går annat än att älska. Jag är förvånad varje gång jag ser om den, med ett par års mellanrum, hur tidlös (!) denna film verkligen är.

Michael J. Fox spelar tonårsgrabben Marty McFly som umgås med den minst sagt excentriska fortskaren Doc Brown som uppfunnit en tidsmaskin. Mest på grund av ett misstag skickas Marty 30 år tillbaka i tiden till 1955 då hans föräldrar var lika gamla som han själv är. Förutom att hitta tillbaka till 1985 råkar han också störa mötet mellan sina båda föräldrar vilket han har en vecka på sig att reda ut innan det är dags att resa hem. Annars riskerar han att störa hela tidens gång vilket kan riskera i att hans föräldrar aldrig möter varandra och att han själv inte ens blir född.

Varje gång jag ser om ”Tillbaka till framtiden” har jag alltid ett maraton och ser om alla tre filmerna i rad; någonting som jag personligen tycker gör värdet på filmerna lite större. Ordet "underhållning" definierar "Tillbaka till framtiden" - serien, på ett vis som jag knappt trodde var möjligt, tillsammans med mina andra favoriter inom äventyrsfilmgenren som Dödskallegänget, Jurassic Park, Stjärnornas Krig, Gremlins med flera. Det handlar om den där renaste form av filmunderhållning man liksom bara kan finna i de där fantastiska äventyrsfilmerna och på något vis blir det än mer personligt för mig när personer som regissören Zemeckis och producenten Spielberg står bakom det, eftersom många av deras andra filmer också är bland de jag anser som de allra bästa. Ser man till övriga producenter som exempelvis Kathleen Kennedy och Frank Marshall och ser till vilka filmer de senare gjort där också många är mina personliga favoriter förstår man också att det handlar om personer som lade en grund för den formen av underhållningsfilm som jag älskar.
Precis som Peter Jackson gav oss Sagan om Ringen - filmerna att för alltid bli definierade med filmmagi för tidigt 2000 - tal lyckas "Tillbaka till framtiden" vara komedi, spänning och underhållning på ett nästan överdrivet väl genomfört vis. Och definitivt hamna där bland de odödliga klassikerna. I alla fall för mig.

Michael J. Fox & Christopher Lloyd är ett radarpar som kompletterar varandra utmärkt och idag kanske det känns klyschigt men jag kan inte älska hur scener går in i varandra och har referenser till framtiden när Marty reser tillbaka. Filmen är upplagd på ett enkelt sätt men känns ändå komplex och helt komplett för hur den här typen av film behöver vara. Ändå har den det där lilla extra som får den att aldrig bli gammal eftersom den växer med en och man har hela tiden ett aktuellt minne av den.

Jag har absolut ingenting emot filmskapare som exempelvis Kubrick som kanske ville göra en annan typ av film, eller på det viset David Lynch kan förknippas med sin stil. Jag tror att man får ut det mesta av film om man uppskattar olika sorters film och olika sorters intryck och upplevelser. Sedan att jag alltid varit svag för Hollywood-underhållning i den här stilen komplett med filmmusik av Alan Silvestri eller John Williams så gör det att jag givetvis faller för "Tillbaka till framtiden" - filmerna lite enklare.
Finns det ett motstånd, eller kanske till och med en avsky kring den här typen av "matiné" - film och man vill att film ska vara djup och svår eller bara berätta någonting annat än "ytliga" tidsresor är det klart att det inte faller än i smaken. Men om man gillar det, eller helt enkelt inte behöver ha vissa skäl för att uppskatta en film bjöd den här tidsperioden just på sådana här filmer och Hollywood utnyttjade givetvis det faktum att man visste att tonårsgenerationen älskade sådant här. Det är ju knappast någon tillfällighet att man först tänkte ha tidsmaskinen i form av ett kylskåp men var rädda att barn skulle klättra in i sådana i verkligheten. Om man ens kan ha den diskussionen innan man skapar filmen är man säkert medveten om att man är på väg att kanske skapa någonting för den generationen också.

Jag tror inte det är någon tillfällighet att så många av dagens filmskapare gör filmer likt dem de själva älskar och upplevde och även om man ser sådana här berättelser som mer underhållning, äventyr eller sagor för den delen kan man inte förneka vilket intryck de kan göra på människor. Man kanske inte helt väljer vad man vill bli påverkad utav utan en del saker gör bara intryck utan att man ens förstår varför och av något skäl älskar jag äventyrsfilmer av det här slaget. Och eftersom Hollywood också vet att sådant här var kommersiellt gångbart fanns inte heller de gränser som gjorde att filmerna behövde hålla sig inom ramar och inte få vara allt för konstiga, utan det var fritt för Zemeckis och Spielberg att dra det till sitt allra yttersta. Det blir en ganska kraftig motsättning mot filmklimtatet i Sverige - där filmer inom den här genren säkerligen kommer att ta ytterligare en evighet på sig att ens kunna locka en producent till att gå med på att ge den pengar.

Om det nu finns moraltanter som kan påstå att filmer som exempelvis Natural Born Killers gör ungdomar till mördare - är det då inte fullt möjligt att filmer om odödlig kärlek också gör att människor älskar och bryr sig om varandra? Eller att filmer som dessa är de ultimata pojkdrömmarna för människor som mig och gör att framtida filmskapare kan hoppas att kunna beröra nya generationer på precis samma sätt som underhållningsfilmer som denna gör för oss?

Att filmer om tidsresor i en DeLorean kanske gör världen i alla fall en procent roligare och mer hoppfull?

Hauugen 7 har röstat
connya 11 har röstat