Recension av 40 Days and 40 Nights

År: 2002
19/2 2005
Recenserad av cineasten89
F
ör ett par år sen när den var uppe på biograferna tänkte jag: en film om att klara sig utan sex i 40 dagar med Josh Hartnett? Hur kul kan det vara? Därför struntade jag att se den när den gick på biograferna, och det gjorde jag också när den kom på DVD. Men när den kom på TV, och det inte fanns nåt annat att kolla på, så, varför inte? Men nej, den är inte kul. Inte ens bra. Men att se Josh Hartnett kämpa i 40 dagar är faktiskt kul men inte så kul att den får högre betyg än en etta. annars finns det NÅGRA få bra stunder, som scenerna mellan Josh Hartnett och Shannyn Sossamon. Men tyvärr blir det hela utdraget, tjatigt och förutsägbart, att det är så tråkigt. Josh Hartnetts nuna räddar inte filmen från ett fiasko, även om han så är skön.

Josh Hartnett spelar killen som blivit dumpad av Nicole, och för att komma över henne, raggar han på krogar och får sex varje natt. Men så börjar han bli himla trött på det och när han får höra att Nicole förlovat sig, är måttet rågat och han beslutar sig för att leva i celibat i 40 dagar och 40 nätter, till sin brorsas, prästens, fasa. Alla avråder honom till det, och det hela går så långt att alla börjar slå vad om hur länge han klarar sig utan sexet. Och det verkar som om han inte klarar det när han möter Erica, eller gör han det ändå?

Såna här filmer är så förutsägbara att du nästan vet vad avslutningen blir. Tyvärr förvånar det mig inte, när Hartnett nästan bara medverkat i halvbra eller dåliga filmer, även om det finns undantag, men inte tack vare honom precis. Men man kan nog inte klandra honom för att filmen blivit dålig - han är trovärdig, men handlingen räcker helt enkelt inte till. Fotot känns också för alldagligt, de flesta scenerna är okej men alltför sega. Men må vara att sexhumoren är kul i denna film (det var förvisso det enda jag log åt), det är ändå inte en bra film.

cineasten89 21 har röstat

av cineasten89