Recension av 40 Year-Old Virgin

Regissör: Judd Apatow
Ã…r: 2005
Antal visningar (2033)    Forumdiskussion (0)
23/11 2005
Recenserad av agata
J
aha, då var det dags för ännu en amerikansk komedi att gå upp på den svenska bioduken, och har vi anammat den amerikanska kulturen riktigt väl så kommer 40 year old virgin att bli en kassasuccé även i Sverige.
Som titeln antyder handlar filmen om 40 åriga Andy som under en pokerkväll med sina arbetskamrater råkar avslöja att han fortfarande är oskuld. Innan han vet ordet av har vännerna kring det runda bordet bestämt sig för att hjälpa honom att bli av med svendomen.
Första steget blir att ta med Andy på nattklubb, där de berätta för honom att han ska ge sig på den fullaste tjejen i lokalen och att hon helst ska vara någon han inte bryr sig om – för då spelar det ju ingen roll att han är usel i sängen.
En av killarna visar prov på sann vänskap och ger honom sin porrsamling för att Andy ska lära sig hur det går till i sänghalmen.
Vännerna är så måna om honom att de i all välmening går så långt att de köper honom en natt med en transvestit. Inget av det fungerar och istället för att göra slag i saken och bli en riktig man träffar Andy trebarnsmamman Trish som till vännernas förtret inte heller är speciellt förtjust i sex. Andy och Trish bestämmer sig i alla fall för att dejta ett tag innan de tar förhållandet till ”nästa nivå” och nedräkningen börjar…

I dagens översexualiserade värld är det säkert många som känner igen sig i Andy då de inte riktigt är så sexuella som man förväntas att vara. Och när Andy träffar Trish så skulle historien ha blivit riktigt bra om den hade getts tid att förmedla ångesten över att inte alltid vilja, stressen över att inte ha gjort det eller inte hitta någon som känns rätt. Men nu är det här trots allt en amerikansk komedi och det finns inte intresse av att förmedla något djup och utrymme för eftertanke utan allt går ut på så många sexskämt, svordomar och pinsamma situationer som möjligt. Men tycker du att det är okej att ha sex med tjejer som är så berusade att de inte kan säga nej, perverst med tjejer som onanerar och inte har lust att se ”Den där Mary” för hundraelfte gången så är det här nog en film för dig.

The recensent 8 har röstat
agata 31 har röstat