Betyg idag: 2 199 Besökare idag: 5 668

År: 2015
10/1 2017
Recenserad av tobbiaszz
V
ad ska man säga? Samtidigt som det finns väldigt mycket att säga om denna film, finns det också väldigt lite.

Man skulle kunna stanna vid att kommentera fotot. För fotot är fullkomligt magiskt! Fantastiska miljöer, gestaltat genom subtila rörelser och vackra kompositioner skapar en naturdokumentärskänska. Visuellt är The Revenant en av de vackrare filmer som har skapats de senaste åren. Men räcker det med ett fantastiskt visuellt språk för att skapa en bra film? Nej, tyvärr inte.

Lika mycket som jag vill älska filmen (främst på grund av fotot) har jag lika lätt att ogilla större delar av den, men vi ska börja ifrån början.

The Revenant har ett stort problem. Det ligger i uppbyggnaden.

Filmen börjat med en enormt visuellt och fantastisk inledning. Allt ifrån kamerateknik till statistarbete är oerhört välarbetat, genomtänkt och kreativt.
Man sugs direkt in i handlingen och introduceras för våra huvudpersoner och deras drivkrafter. Därefter utsätts vi för fantastiska specialeffekter när den (numer) klassiska björnscenen spelas upp för våra ögon.

Efter detta planar filmen ut. Jag tappar lätt intresset och förstår vad som ska hända och det blir efter ett tag tradigt att se på när DiCaprio frustar, stånkar och stönar sig igenom bildruta efter bildruta.

Det som börjar som ett fantastiskt äventyr, övergår i att vara en lång transportsträcka som man efter cirka 45 minuters tittning kan lista ut hur det slutar.
Den stora behållningen som gör att man överhuvudtaget orkar se klart filmen är de häpnadsväckande miljöerna och det fantastiska fotot.

Varken skådespeleri, regi eller manus är tillräckligt bra för att hålla oss intresserade och bygga upp något oförutsägbart som kan chockera tittaren, eller åtminstone skapa en stund av ovisshet. Minut efter minut sitter man och väntar, men man fångas aldrig av den där otroliga spänningen som man vill få ut av en sådan här film.

Efter ett tag undrar man bara när upplösningen ska komma och när den väl kommer hjälper varken Tom Hardys råhet, DiCaprios väsande eller de vackra miljöerna till... Det är redan skrivet i sten hur detta ska sluta och transportsträckan dit lämnar alldeles för mycket tid och funderingar åt att undra över manusets luckor, karaktärernas handlingar eller fotot (som tack och lov är filmens stora behållning).

tobbiaszz 3 har röstat

av tobbiaszz
The Revenant

Låt den rätte komma in
House on the Hill
Dennis firar jul
Tomtetass och jakten på julen
Skräcken i svarta lagunen
The Mole People
Tin Man
Carrie
Cannibal Holocaust
Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho