Recension av Everest

År: 2015
23/9 2015
Recenserad av Jules4893
E
verest är rå, kall och fysisk. Den känns trovärdig och lever upp till mina förväntningar. Filmens 121 minuter känns ungefär som 90 och det är spännande rakt igenom. Kanske är det just att de har satsat så mycket på att det ska kännas ”på riktigt” som gör tricket.

Everest tar fart 1996 när en expedition med klättrare ska ta sig upp på Mount Everest. Deltagarna kommer från totalt olika bakgrund och alla har de sina egna skäl till att anta utmaningen. Men hur kan man hjälpa varandra i grupp att bestiga världens högsta berg? Vilka utmaningar ställs man inför?

Everest har många STORA namn på eftertexterna. Något som förvånar då ingen direkt har så mycket ”screentime”. Filmen visar sig dock vara otroligt välspelad rakt igenom. Vi har bland annat Robin Wright och Michael Kelly från den populära TV-serien House of Cards. Vi ser Jake Gyllenhaal som alltid spelar intressanta roller numer, senast nu i Nightcrawler där han imponerade otroligt. I resten av casten ser vi bland annat Josh Brolin (No Country for old men) och Sam Worthington (Avatar), för att nämna några.

Rob Hall, som väl räknas som huvudkaraktär i berättelsen, spelas av Jason Clarke. Historien skulle från början kretsa kring Rob då Christian Bale var tilltänkt för rollen. Men då Everest-inspelningen sköts upp (p.g.a ytterligare en katastrof på Mount Everest) och Exodus: Gods and Kings istället dök upp för Bale, så kunde han längre inte medverka. Regissören (imponerande nog isländska Baltasar Kormákur) bestämde sig då för att göra Everest till en historia om alla filmens karaktärer. Ett val på gott och ont.

Multistorykonceptet är spännande och temat lyfts upp: varför utsätter man sig för något så riskabelt och extremt? Vi får följa flera karaktärers känslor, där alla har olika motivation till att anta utmaningen; frihet, konkurrens eller bevisa någonting för sig själva. Är risken värt det? Vad betyder utmaningen för psyket? Dock blir svagheten med konceptet att man inte hinner engagera sig tillräckligt mycket i någon karaktärs livsöde vilket i summa summarum leder till ett svagare känslointryck. Karaktärsresan hinns helt enkelt inte med.

Trots att filmen innehåller spänning, smärta och även en del tårar – så är det någonting i själva manuset som saknas. Någonting hos karaktärerna som gör att filmen inte blir mer än vad den lovar – en skildring av en verklig händelse.

Everest är dock en fantastisk bioupplevelse. Jag kunde gärna skippat 3D glasögonen, men i övrigt så sitter man på spänn och lär sig själv värdera livet i stort. Betyget blir en stark 3:a.

Jules4893 4 har röstat

av Jules4893