Betyg idag: 1 728 Besökare idag: 7 478

År: 2011
28/9 2011
Recenserad av blue velvet
O
skar och Gustav är Axel Danielssons systersöner. 1999 bestämde han sig för att göra en film om dessa pojkar. Filmandet pågick under tio år.
I femtiotre scener får vi se pojkarna drömma, fantisera, inhysa förhoppningar och entusiasm som utvecklar sig till den unga vuxnes insikter om verklighetens hårda krav.

Oskar och Gustav är tvillingar, och ganska udda sådana .Visst är de lika till utseendet, men deras personligheter är vitt skilda, och dessutom är Oskar född med ett genetiskt fel då han är drabbad av dvärgväxt.
Gustav och Oskar, är typiska barn. Det leker, spelar boll, läser Astrid Lindgren-sagor, bråkar och och visar sina behov på rivalitet, sådant som oftast sker mellan två bröder och syskon överlag, och man märker hur deras egenheter kommer fram allt tydligare ju längre de kommer upp i åren. Och ju äldre de blir desto mer griper de tag i mig då jag som småbarnspappa redan går och oroar mig om barnens beteenden när tonåren sakta men säkert smyger sig på. Här får vi se Oskar när han blir punkare, medan Gustav lär dig att sjunga efter noter. Det är fylleslag, första förhållandet och smygrökning som övergår till det första mötet med illegala droger och klumpen i magen växer allt starkare inom mig. Men mitt uppe deras kaotiska tonårsflöde så finns det en närhet och sammanhållning mellan Oskar och Gustav som blir till något oerhört gripande, och att dessa två grabbar tålmodigt låtit sig filmas intensivt under tio år blir till något unikt och tår-drypande, då de verkar helt oberörda utav kamerans närvaro i de flesta sekvenserna.

Finns det några brister i nämnda film, så ligger dessa i det tidigaste kameratagningarna där man märker Axel Danielssons okunskap om filminspelning, då kameraarbetet känns mer som hoppig hemmafilm än ren och skär videokonst, vilket resulterar i att de tidigare scenerna har svårt att fånga in alla sammanhang som den gör senare. För det blir först efter ett par års kameratagningar som man märker att han börjar få koll på läget i dess helhet.

”Pangpangbröder” är en unik film på många sätt då den lyckas fånga barndomens och tonårens samtliga aspekter där Oskar och Gustav med en stark tillit gentemot morbror Axel släpper in oss i deras vardagliga händelser. Och jag konstaterar att nämnda film tillsammans med ”Apflickorna” lägger sig högst upp på min guldbagge-lista, då jag kräver att den i alla fall blir nominerad.

blue velvet 5 har röstat

The Mole People
Tin Man
Carrie
Cannibal Holocaust
Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho
Super Mario Bros.