Recension av Flugan

År: 1986
22/7 2015
Recenserad av Apefar
S
lår man upp David Cronenbergs IMDb-sida så hittar man inte bara en stor repertoar av bisarra filmer, utan även några välförtjänta smeknamn: ”The King of Venereal Horror” och ”Baron of Blood”. Första gången jag såg en film av denne skräckkung, Dead Zone, baserat på en Stephen King-roman, så fanns en massa potential. Där fanns den krypande spänningen och de moraliska frågeställningarna. Andra gången med Cronenberg fick det bli Videodrome, och där kom de råa over-the-top effekterna. Denna gång blev det The Fly, en remake av en klassisk skräckfilm från 1958, och jag visste ungefär vad jag kunde förvänta mig.

The Fly handlar om en vetenskapsman som vigt sin forskning åt teleportering, och har vid filmens början konstruerat en maskin som genetiskt kan teleportera föremål, men ännu inte levande föremål. I sin strävan och ambition att göra sin maskin perfekt så börjar han att experimentera med levande föremål, däribland sig själv, och råkar i en impulsiv stund begå ett misstag som får stå honom dyrt. Förvandlingen har börjat…

Även om man inte känner till filmen sen innan tror jag man kan ana vartåt det barkar, och filmen följer en hyfsat linjär handling rakt igenom. Jeff Goldblum gör en lysande roll som den karismatiske vetenskapsmannen Seth Brundle, och även Geena Davis tillför romantik och medmänsklighet i rollen som journalisten Veronica.

Ett stort arbete har lagts på effekterna, som på ett sätt alltid är kärnan i gore och äckel-filmer som denna, men även första halvan är en spännande och fängslande historia. Det är intressant att filmen utforskar gränsen för mänsklighet och hade gärna fått gå mer in på djupet i den frågan.

Storyn blir dock aningen förutsägbar och manuset lyckas inte heller bära upp hela vägen. Trots det är skönt att bryta av det vanliga filmtittandet med The Fly, som är rå och snygg och inget för den kräsmagade. Det blir garanterat fler dyk ner i Cronenbergs filmografi framöver, och för att citera honom själv: ”I’ve been put into this bizarre category called body horror, but I’ve never used that term myself. Now the one I like best is when someone said that Cronenberg is the king of venereal horror. It’s a small kingdom, but it’s mine” – Hollywoodreporter.com

Martin Fladvad

Apefar 0 har röstat