Recension av En enda man

År: 2009
22/2 2010
Recenserad av niklasringdahl
A
tt förlora en närstående, en partner, kan vara det mest chockartade som går att uppleva. Sorgen blir ett våt filt som tynger ner och trycker ut en lång utandning. Om du dessutom tillhör en osynlig minoritet och bor i 60-talets USA blir det närmast en kamp för överlevnad.

Tom Ford är en väldigt inflytelserik modeskapare, känd framförallt för sina väldigt stiliga kostymer för män. Så när han bestämmer sig för att prova på att skapa film är det ju inte särskilt överraskande att han väljer en sval, ömsint novell som lämpar sig extremt väl för snygga män i snygga kostymer som spanar in andra män på tennisbanan, i strandkanten och på svettiga barer. Genom hela berättandet ser man för sitt inre alla de stora märkena som brukar fylla de tjocka, glossiga modemagasinens reklamsidor. Det korta skärpedjupet, det gryniga fotot och det kreativa användandet av både färgmättnader och slow motion ger ett väldigt behagligt men framförallt snyggt intryck.

Colin Firth gör sitt kanske bästa framträdande på bra många år som den kvarlämnade spillran i ett krossat kärlekspar. En mästare på de små gesterna som också blev nominerad till en Oscar för sin insats. Det utdragna malandet av sorg blir dock lite väl långsamt till slut, det dröjer ganska länge innan det möter något slags motstånd i form av Julianne Moores underbart dekadenta granne. Även Nicholas Hoult gör ett elektriskt kittlande porträtt av Firths charmigt skeva elev. Mellan Moore och Firth slår det verkligen gnistor, men Tom Ford verkar inte intresserad av att utveckla de sidorna och vågar inte riktigt lämna de trygga, snygga visionerna för de mer täta personporträtten.

Sorgen har sällan visats så här hjärtslitande vackert, men den kvarvarande känslan blir ändå att man bläddrat i ett snyggt magasin utan riktigt djup.

niklasringdahl 5 har röstat

av niklasringdahl