Recension av In the Loop

Regissör: Armando Iannucci
År: 2009
Antal visningar (1980)    Forumdiskussion (0)
29/10 2009
Recenserad av niklasringdahl
M
ånga har beskrivit den här filmen som ”West wing möter The Office”, och det är verkligen en klockren beskrivning på många sätt. Det uppenbara temat är att den politiska världen i både USA och Storbritannien skildras som en hysterisk och typiskt engelsk komedi. Men ett väldigt skönt och bra tema är också krocken mellan stor och liten. Amerikanska politiker mot brittiska – brittiska politiker mot sina väljare. Världspolitisk kris mot en mur som nästan rasar i en trädgård. Kontrastrikt är en underdrift.

Den politiska världen på båda sidor av Atlanten består av mer eller mindre lyckade försök att luras, undvika fällor och vara med på de viktigaste mötena. När Simon Foster, en av den brittiska regeringens minst skickliga ministrar, råkar antyda att han nog inte tror att det kommer bli nåt av det krig som Storbritannien håller på att inblandat i tillsammans med USA startar en allt tätare virvelvind som leder till Washington och längre och längre in i den galna hundgården där bara de mest egocentriska och galna människorna behåller jobbet. Han är dock inte ensam, med sig har han Toby, den nya assistenten, den bindgalna kamphunden Malcolm Tucker och ett koppel av magsårsskapande byråkrater av skiftande dignitet. Det är uppenbart att grunden är en politisk satir handlingen kretsar kring kriget – vilket det nu är är oviktigt, men en invasion av Irak eller Afghanistan ligger nära till hands. Tempot är högt, men det blir inte otydligt, vilket är otroligt skönt och skickligt gjort. Filmen bygger väldigt mycket på tv-serien The Thick Of It, och det märks att filmmakarna har erfarenhet av genren och stilen. Trots tempot, de politiska svängarna och ett väldigt brett persongalleri blir det ändå tydligt vad som händer, och samtidigt är det hysteriskt roligt!

Det är en hop kompetenta skådisar med i den här filmen, storheter som James Gandolfini, otroligt sköna Mimi Kennedy och Steve Coogan som en bitter väljare. Tom Hollander är också otroligt bra som den lite malplacerade, lite klantiga och lite konflikträdda Simon Foster och det är alltför lätt och skrämmande att tänka sig in i att världen egentligen styrs så här; med hjälp av lobbyister, ministerstyre och streberaktiga assistenter som vänder kappan oftare än Malcolm Tucker ber någon att dra åt helvete på ett nytt och innovativt sätt. Eller nej, det är nog fysiskt omöjligt.

niklasringdahl 7 har röstat

av niklasringdahl