Recension av Leo

År: 2007
4/12 2007
Recenserad av niklasringdahl
L
eo är omgiven av sina bästa vänner, det är en stor dag – han fyller 30. Han firar med sina vänner, de som står honom bi i vått och torrt. Vilket de får all anledning att göra när Leo och hans flickvän blir överfallna på vägen hem från festen. Det brutala våldet som utan förvarning bryter ner dem både psykiskt och fysiskt vänder upp och ner på deras liv. Det som tidigare var så enkelt blir plötsligt väldigt svårt, det som var så stabilt bryts ner på ett ögonblick. Det finns många sätt att hantera sorg, och det svarta moln som fördunklar deras sinnen är inte vackert, snarare väldigt skrämmande.

Josef Fares låter här ett par av sina vänner gestalta sig själva, och han spelar även med själv, som sig själv. Om det verkligen är sig själva de spelar låter jag vara osagt, men greppet att låta huvudkaraktärerna låna namn av skådespelarna pekar i den riktningen, och det är ett medvetet val för att hålla alla på tårna och försöka komma närmare "sanningen". Resultatet blir en väldigt gripande film, i den meningen att filmen griper tag och skakar om.

I alla Josef Fares filmer finns mångfalden med som ett naturligt inslag, han och hans bror Fares kommer själva från Libanon. En gissning är dock att han själv är hjärtligt trött på att få kommentarer om detta. En sak som är väldigt skön med hans filmer är den stora frånvaron av politik och polemik kring frågan, han undviker att kasta klyschor om svenskar och invandrare omkring sig, som många andra som vill göra större statements av alieneringen av invandrare i Sverige. Det är filmare som Josef Fares som bidrar till utslätningen av karikatyrerna av kriminella invandrare i svensk film, detta trots att han inte räds att använda stereotypen själv, och det är stort.

Temat i filmen är i botten väldigt skrämmande. När som helst kan din gråa vardag övergå till det mörkast svarta som får ditt tidigare liv te sig som ett paradis du aldrig återfår. Idén är bra, och den förvaltas väl i berättandet, det finns inte mycket att klaga på i det tekniska utförandet, med ett litet undantag för ett par partier då det stundtals känns som ett avancerat examensarbete filmat i skolans dv-kameror, vilket inte är odelat positivt. Tempot och framåtskridandet är väldigt väl avvägt och det råder ingen tvekan om vart vi är på väg. Karaktärerna är stringenta, på gränsen till förutsägbara, och det är nog där som orsaken sitter till varför "Leo" inte når de högsta höjderna. För hur bra och personliga karaktärerna och skådespelarna är så tappar man här till slut förtroendet och intresset för dem, när de allt för ofta inte ifrågasätter sina val, eller tillåts avvika från den breda vägen. De godaste vännerna kanske inte ska låta en göra allt dumt man kommer på?

niklasringdahl 7 har röstat

av niklasringdahl