Recension av X-Men Origins: Wolverine

Ã…r: 2009
2/5 2009
Recenserad av niklasringdahl
B
land de många hjältarna i Marvels universum har Wolverine länge stuckit ut som den håriga, farliga och oberäkneliga. Många av hans hjältekollegor undviker övervåld och blod – det gör inte Wolverine. Kombinationen långa vassa klor och ett dåligt humör har många gånger lämnat blodspår efter sig i jakten på sitt förflutna. För det är en essentiell del av karaktären Wolverine – frustrationen över att inte veta var han kommer ifrån, varför han är som han är. Detta har lett honom på många ensamma jakter under många år, på jakt efter de som vet, vilket ofta pekat mot regeringar och hemliga militära experiment. När man nu väljer att göra film om den omåttligt populära karaktären väljer man dock att göra precis tvärtom – man visar objektivt hur han kom att bli den han är, vilket gör att mycket av spänningen och dynamiken i karaktären går förlorad. Fast å andra sidan väljer man också att berätta hans historia på ett sätt som bara på ett par punkter stämmer överens med den kanon som Marvel använt tidigare. Det är på det hela taget lite frustrerande och förvånande.

Oavsett hur väl filmen följer den etablerade historien om Wolverine så tar den även ett väldigt stort grepp, från barndomen på den kanadensiska herrgården, via alla krig han kämpat i till en ständig kamp mot etablissemanget i form av galna generaler och megalomaniska militärprogram. Hugh Jackmans fysik passar perfekt som Wolverine, och flera av de andra gör väldigt bra prestationer, Liev Schreiber som en mer modern Sabretooth till exempel. Men det hjälper inte mot ett ganska tråkigt och förutsägbart manus. Med en regissör med mer erfarenhet av eller passion för seriehjältar hade det kanske kunnat lyfta ändå, men Gavin Hood verkar vara inställd på att hålla en låg profil med ganska slätstrukna karaktärer utan djupare relationer. För att kunna känna Wolverines smärta måste man älska hans kvinna, hata hans fiende, respektera hans val. Nu blir det mer som ett radband av ointressanta dramatiska scener med några standardiserade actionscener däremellan. När man gör film av en av de mörkare Marvel-karaktärerna borde man våga ta ut svängarna mer, nu letade jag snarare efter Disneys logotyp i sluttexterna. Det ryktas naturligtvis redan om en uppföljare, och där hoppas jag verkligen att man tar fasta på den karaktär som Wolverine varit och som gett honom den stora fanskara han har. Låt introduktionen vara klar, nu är det dags att fälla ut klorna och fajtas!

Rollywood 12 har röstat
niklasringdahl 14 har röstat