Recension av 48 timmar

Ã…r: 1982
27/5 2004
Recenserad av Bobby Peru
E
ddie Murphy slog igenom som den "coole negern" i den här fartfyllda actionkomedin av Walter Hill (The Warriors).

Filmen handlar om snuten Jack Cates. När några stenhårda polismördare rymmer från fängelset har Jack inget val.
Han blir tvungen att samarbeta med fången Reggie Hammond för att få fast elakingarna. De får 48 timmar på sig, för Hammond är bara villkorligt frigiven och åker in igen efter 2 dygn. Självklart bråkar dessa grabbar rätt mycket.
De svär, skriker och slåss, men kommer ändå någorlunda överens till slut. De är trots allt "buddies", men långt ifrån Butch Cassidy and The Sundance Kid, i alla fall.

Detta resulterar i en häftig jakt med mycket testosteron.
I en klassisk scen träder de två omaka herrarna in på en "redneck"-bar, där Murphy's karaktär terroriserar vitingarna där inne. Den här scenen är helt klart filmens mest berömda, och fick mig att gapskratta när jag såg den.

Murphy är verkligen kung i sin skådespelardebut.
Han är expert på att spela uppskruvad men ändå hålla sig inom en rimlig gräns. Han blir aldrig för jobbig.
Nolte passar bra som bufflig snut som jämt är sur.
Den stora skurken spelas av hårde James Remar, som även medverkar som gatubuse i The Warriors.

Regin av Hill är storstilad. Han visar att han är en mästare på gammaldags hederlig action med humor. Han väver som vanligt in Västerntemat i sina filmer. Den här är inget undantag. Inledningen är som plockad från en Västernfilm.

Musiken passar in i filmens tuffa tema. Bland annat spelas Thin Lizzy-låten The Boys are Back in Town.

48 HRS är ingen perfekt film. I bland kan det bli lite klichéartat, men filmen är ändå långt bättre än de bleka kopiorna som försöker härma den. Bland annat den onödiga uppföljaren (med den fjantiga titeln Another 48 HRS) som skulle ha kunnat skippats av filmbolaget Paramount Pictures.

Se den här filmen för att den är en slags grundare till Buddy-movie-genren (i alla fall när det gäller modern action) och för att den bjuder på både spänning & skratt.

Som dessutom är en passande kombination.

Bobby Peru 2 har röstat

av Bobby Peru