Recension av 48 timmar igen

Ã…r: 1990
27/5 2004
Recenserad av Bobby Peru
D
en första filmen var riktigt uppfriskande med en perfekt kombination av våld och humor. Dessutom var nye stjärnskottet Eddie Murphy het efter den.

Den här tråkiga uppföljaren innehåller varenda kliché man kan önska sig. Att den gjordes var nog ett skitigt trick av regissören Walter Hill och bolaget paramount att tjäna pengar på ännu en uppföljare av en film.

Ja, titeln säger väl allt: 48 Timmar, "IGEN". Polisen Jack Cates står återigen i fokus. I den här filmen ska han fälla psykopaten "The Iceman", en riktigt farlig jävel!!
I en scen blir han brutalt nedskjuten genom ett fönster, men den skottsäkra västen räddar honom från döden.

Reggie Hammond får följa med på 2 dygn till. I den här filmen bråkar de mer än någonsin, vilket blir tröttsamt redan från allra första början. Men scenen där en av killarna får en basketboll i ansiktet (ärligt talat så kommer jag inte ihåg vem av dem) är ganska kul. Och så när Hammond mimar till Stevie Wonder på freestylen.

Visst är filmen bra genomförd, med häftiga stunts och bra actionscener, men det spelar ingen roll. Actionscenerna kan inte rädda hela filmen. Det blir en kavalkad i Hill's Best of, ungefär. Det är skickligt, men det är tomt, och "Igen" brister i handling. Trots att huvudrollsinnehavarna passar bra ihop kan de inte lyfta den på egen hand. Det blir inte bättre då det inte finns några särskilda skådespelare i birollerna att notera.

Rekommenderas endast för fans av action och uppföljare.

Bobby Peru 1 har röstat

av Bobby Peru